Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til helseministeren

Dokument nr. 15:1809 (2017-2018)
Innlevert: 12.06.2018
Sendt: 13.06.2018
Besvart: 18.06.2018 av helseminister Bent Høie

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Blå Kors har besluttet at Blå Kors Behandlingssenter Loland blir midlertidig stengt fordi HELFO ikke har gitt godkjenning til å drive videre fra 1. juli som en rusbehandlingsinstitusjon med avtale innen Fritt Behandlingsvalg (FBV). Dette rammer pasienter og ansatte. Femti ansatte står uten jobb fram til godkjenningen er gitt.
Mener statsråden HELFOs saksbehandlingstid i denne saken er forsvarlig?

Begrunnelse

Blå Kors Borgestadklinikken har ikke fått avtale med Helse Sør-Øst om kjøp av plasser for avdelingen på Loland, men ønsker likevel å tilby pasienter rusbehandling videre på klinikkens avdeling på Loland i Vennesla kommune gjennom ordningen Fritt Behandlingsvalg (FBV). Den gjeldende avtalen for avdelingen på Loland går ut 30. juni, og for å sikre en kontinuitet i behandlingsforløp og tilbud er det nødvendig å få på plass en avtale om FBV fra 1. juli.
En godkjenning fra HELFO betyr at 50 distriktsarbeidsplasser i Vennesla blir bevart.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg har forståelse for at dette kan være en krevende situasjon for Blå Kors Behandlingssenter Loland og deres ansatte.
Fritt behandlingsvalg-ordningen reguleres av Forskrift om private virksomheters adgang til å yte spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten. Det fremgår av forskriftens § 2 at det er Helfo som godkjenner de private virksomhetene. I § 3 fremgår hvilke vilkår som må være oppfylt for at en aktør kan godkjennes i fritt behandlingsvalg-ordningen. Helfo må vurdere søknader fra de private aktørene opp mot disse kriteriene. Jeg vil understreke at departementet ikke kan gå inn i Helfos saksbehandling av søknadene om godkjenning.
Jeg har vært i kontakt med Helsedirektoratet, som har innhentet status for behandlingen i Helfo av søknaden fra Blå Kors Behandlingssenter Loland. Det opplyses at Helfo hele tiden vil forsøke å ha en så kort saksbehandlingstid som mulig. Samtidig er de nødt til å prioritere mellom blant annet godkjenning av nye leverandører og oppfølging av allerede godkjente leverandører. Videre har Helfo til behandling flere søknader om godkjenning i fritt behandlingsvalg-ordningen.
Helfo må praktisere en ryddig og konsekvent saksbehandling utfra likhetsprinsippet og generelle forvaltningsrettslige regler. Helfo kan ikke prioritere behandlingen av en søknad fra en enkelt virksomhet på bakgrunn av forhold hos virksomhetens side. Det ville vært urimelig overfor andre aktører, som da får sin saksbehandling forsinket.
Jeg er kjent med at det har vært en forsinkelse i søknadsprosessen, som ikke skyldes forhold på Helfos side. På bakgrunn av tilbakemeldinger fra Helfo og den aktuelle virksomheten, har jeg oppfattet at de har hatt god dialog vedrørende behandling av søknaden. Helfo har orientert den aktuelle institusjonen om saksforberedelsen og prosessen videre.