Ingvild Kjerkol (A): Babcock Scandinavian Airlines (BSAA) hadde i sitt tilbud i anbudskonkurransen for tiårsperiode for flyambulansetjenesten lagt til grunn at beredskap skulle dekkes inn gjennom at flygere skulle selge fridagene sine til selskapet.
Hvordan vurderer helseministeren forsvarligheten i en bemanning basert på en slik ordning?
Begrunnelse
Det kom frem i Dagens Næringsliv 21.05.2018 at BSAA har lagt til grunn at beredskap skulle dekkes inn gjennom at flygere skulle selge fridagene sine til selskapet. Ordningen med fridagskjøp vil si at piloter som egentlig skulle hatt fri eller ferie, selger fridagen til selskapet. Ordningen er basert på frivillighet. Styrket beredskap var et av de viktigste målene med utlysningen av ny kontrakt på luftambulanse, og BSAAs tilbud scoret dårligst på beredskap, siden flyselskapet tilbød 15 færre flyvere og ett fly mindre enn konkurrenten. Imidlertid er det vanskelig å forså hvordan en beredskap som baserer seg på at piloter frivillig skal selge sine fridager kan regnes som forsvarlig i det hele tatt. Derfor ønskes helseministerens vurdering av forsvarligheten av slike ordninger i tjenester som er avgjørende for befolkningens liv og helse.