Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1815 (2017-2018)
Innlevert: 12.06.2018
Sendt: 13.06.2018
Besvart: 25.06.2018 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Babcock Scandinavian Airlines (BSAA) hadde i sitt tilbud i anbudskonkurransen for tiårsperiode for flyambulansetjenesten lagt til grunn at beredskap skulle dekkes inn gjennom at flygere skulle selge fridagene sine til selskapet.
Hvordan vurderer helseministeren forsvarligheten i en bemanning basert på en slik ordning?

Begrunnelse

Det kom frem i Dagens Næringsliv 21.05.2018 at BSAA har lagt til grunn at beredskap skulle dekkes inn gjennom at flygere skulle selge fridagene sine til selskapet. Ordningen med fridagskjøp vil si at piloter som egentlig skulle hatt fri eller ferie, selger fridagen til selskapet. Ordningen er basert på frivillighet. Styrket beredskap var et av de viktigste målene med utlysningen av ny kontrakt på luftambulanse, og BSAAs tilbud scoret dårligst på beredskap, siden flyselskapet tilbød 15 færre flyvere og ett fly mindre enn konkurrenten. Imidlertid er det vanskelig å forså hvordan en beredskap som baserer seg på at piloter frivillig skal selge sine fridager kan regnes som forsvarlig i det hele tatt. Derfor ønskes helseministerens vurdering av forsvarligheten av slike ordninger i tjenester som er avgjørende for befolkningens liv og helse.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: I den nye avtalen med operatør av flyambulansetjenester er de obligatoriske kravene til beredskap økt sammenlignet med dagens kontrakt. Kontraktens bestemmelser knyttet til avkortning ved personellmangel er også skjerpet.
Luftambulansetjenesten HF har informert meg om at det i avtalen de har inngått med Babcock Scandinavian AirAmbulance AB (BSAA) er full oppdekning av alle vakter med piloter. I tillegg vil det være ekstra piloter i bakvakt ved flere av basene, samt en ekstra pilot på standby. Ut over dette har operatøren også såkalte administrative piloter (flygersjef, sjefflyger, treningsansvarlige) som kan dekke inn vakante vakter. En pilot er også på standby døgnet rundt for jetflyet på Gardermoen. Bemanning og beredskap er med andre ord ikke basert på ekstra innleie.
Skulle det oppstå ekstraordinære forhold, er det imidlertid åpning for å kunne benytte fridagssalg for å dekke opp vakter. Dette er likevel begrenset ved at pilotene ikke kan benyttes mer enn 2000 timer per år, og at alminnelig turnus planlegges med mellom 1700 til 1800 timer per år. Kjøp av fridager i luftfarten er noe de fleste flyselskap benytter seg av, og rutinene for dette er derfor også regulert i de inngåtte overenskomster.