Rigmor Aasrud (A): Vil statsråden ta initiativ til at togependlere får samme kvalitet og pris på sine reiser som pendlere på tilsvarende stekninger rundt Oslo?
Begrunnelse
Mange pendlere som bruker Gjøvikbanen har en del av reisetiden sin inkludert i arbeidstiden. Dette er mulig bl.a. annet fordi togene har hatt seter og bord som gjør det mulig å jobbe på toget.
I de nye Flirt togene som brukes på Gjøvikbanen er en stor del av vognene utstyr med smale klapsete og tresetere uten bord. Reisetiden mellom Gjøvik og Oslo er over 2.5 timer. Dette er materiell som synes tilpasset nærtrafikken rundt Oslo og ikke for strekninger som Gjøvikbanen trafikkerer. I de nye Flirttogene har en vogn tosetere og den er nå omgjort slik at setene kan reserveres til en kostnad på over 50 kr pr tur. For de som reiser langt daglig vil enten reisekomforten reduseres betraktelig eller prisen øker mye.
Statsråden har tidligere besvart et spørsmål om hvorfor reisende på Gjøvikbanen ikke fikk ta del i de reduserte prisene på billettene som andre togpendlere fikk ta del i og nå økes kostnadene for den enkelte betraktelig.
Andre strekninger med samme reisetid har en annen kvalitet på togmateriellet og det synes urimelig at statsråden kan akseptere både lavere kvalitet og høyere pris for reiser av samme reisetid.