Skriftlig spørsmål fra Rigmor Aasrud (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1821 (2017-2018)
Innlevert: 13.06.2018
Sendt: 13.06.2018
Besvart: 21.06.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Rigmor Aasrud (A)

Spørsmål

Rigmor Aasrud (A): Vil statsråden ta initiativ til at togependlere får samme kvalitet og pris på sine reiser som pendlere på tilsvarende stekninger rundt Oslo?

Begrunnelse

Mange pendlere som bruker Gjøvikbanen har en del av reisetiden sin inkludert i arbeidstiden. Dette er mulig bl.a. annet fordi togene har hatt seter og bord som gjør det mulig å jobbe på toget.
I de nye Flirt togene som brukes på Gjøvikbanen er en stor del av vognene utstyr med smale klapsete og tresetere uten bord. Reisetiden mellom Gjøvik og Oslo er over 2.5 timer. Dette er materiell som synes tilpasset nærtrafikken rundt Oslo og ikke for strekninger som Gjøvikbanen trafikkerer. I de nye Flirttogene har en vogn tosetere og den er nå omgjort slik at setene kan reserveres til en kostnad på over 50 kr pr tur. For de som reiser langt daglig vil enten reisekomforten reduseres betraktelig eller prisen øker mye.
Statsråden har tidligere besvart et spørsmål om hvorfor reisende på Gjøvikbanen ikke fikk ta del i de reduserte prisene på billettene som andre togpendlere fikk ta del i og nå økes kostnadene for den enkelte betraktelig.
Andre strekninger med samme reisetid har en annen kvalitet på togmateriellet og det synes urimelig at statsråden kan akseptere både lavere kvalitet og høyere pris for reiser av samme reisetid.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jernbanedirektoratet opplyser at ved anskaffelsen av nye togsett til Gjøvikbanen ble det tatt utgangspunkt i reisestruktur og komfortkrav ut fra reiseavstand. Om lag 85 prosent av reiser på Gjøvikbanen er kortere reiser med tilsvarende reiselengde som på lokaltogstrekninger i Osloområdet. Bare 15 prosent av reisevolumet foretas mellom Gjøvikområdet og Oslo. Interiør og setetyper i togsettene på Gjøvikbanen er uformet med tanke på god transportkapasitet og for å ta høyde for fremtidig vekst.
Enkelte avdelinger i togsettet har regiontogstandard (2+2 seter) for å ivareta komfortkrav for de som reiser lengst. Det er totalt 44 seter i togsettet som har regiontogstandard og dette tilsvarer ca. 20 prosent av togets ordinære setekapasitet. Av disse er 28 tilgjengelige for forhåndsreservering mot tilleggspris på kr 59,- for en enkeltreise. Det er også mulig å kjøpe setereservasjon for hele gyldighetsperioden for periodebilletter. Dersom noen av setene som kan reserveres ikke er reserverte, er de tilgjengelige for reisende med ordinær billett uten tillegg i prisen. De øvrige setene er tilgjengelig med ordinær billett uten tillegg i prisen.
Tidligere måtte reisende som ønsket å reserve seter kjøpe NSB Komfort til kr 100 per enkeltreise eller kr 1600 for 30-dagersbilletter i tillegg til ordinær billettpris. Med ny ordning reduseres prisen for setereservasjon betraktelig for de som har behov for det, mens setekapasiteten opprettholdes for de reisende på den delen av banen som er nærmest Oslo.
Det er et godt samsvar mellom reisestruktur og setetyper i avgangene på Gjøvikbanen. Det vil ikke være hensiktsmessig å øke andelen seter med regiontogstandard på bekostning av togets transportkapasitet. Det er heller ikke urimelig at togoperatør kan ta ekstra betalt for en tjeneste hvor kunden kan forhåndsreserve en sitteplass for å være garantert regiontogstandard på sin reise.
Jeg får ofte positive tilbakemeldinger fra reisende på Gjøvikbanen. Kundetilfredsheten på strekningen er høy og det har vært en positiv utvikling i antall reisende. Jeg har derfor tiltro til at NSB Gjøvikbanen utvikler tilbudet i tråd med kundenes ønsker.