Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1844 (2017-2018)
Innlevert: 15.06.2018
Sendt: 18.06.2018
Besvart: 26.06.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Mobilitetspunkter er noe flere fylkeskommunalt eide kollektivselskap i Norge sysler med å opprette/bygge. Kolumbus og Ruter, og andre, ønsker å tilby elbil-pool i tilknytning til slike mobilitetspunkter, men juridiske utredninger sier at dette ikke er lovlig grunnet i statsstøttereglene.
Vil samferdselsministern bidra til at lovverket åpnes for opprettelse av slike elbilpooler i fylkeskommunale kollektivselskap?

Begrunnelse

I en juridisk betenkning bestilt av kollektivselskapet Kolumbus, sier juristene at:

"Statsstøttereglene (og konkurransereglene) kommer til anvendelse på «foretak». Alle enheter som opptrer som «foretak», er således underlagt de begrensninger som følger av støtte- og konkurransereglene. Dette gjelder offentlige så vel som private aktører, uavhengig av i hvilken grad markedet er offentlig regulert, også for aktører som er tildelt enerett slik som Kolumbus. Hvorvidt en aktør er et «foretak», må alltid vurderes konkret ut fra den aktuelle virksomheten aktøren driver."

Videre heter det:

"For det første kan det være et spørsmål om Kolumbus er å anse som støttemottaker i kraft av å motta midler fra stat/fylkeskommune. Vi har oppfattet det slik at det er vedtatt overføringer til Kolumbus i størrelsesorden 50 MNOK årlig til ulike mobilitetstiltak, uten at slike midler er øremerket særskilte tiltak. Om dette kan anses som støtte til Kolumbus, er i prinsippet en problemstilling som den potensielle støttegiver må vurdere, men den videre bruken av midlene vil i større eller mindre grad underbygge og synliggjøre eventuell støtte."

Blant andre punkter i denne utredningen sies det at dersom Kolumbus tilbyr slik elbil-pool mot vederlag, så oppfattes det som næringsvirksomhet.

Undertegnede mener at regelverket i liten grad er tilpasset markeds- og samfunnsutviklingen knyttet til mobilitet. Derfor er det viktig at det settes i verk et arbeid for å avklare disse problemstillingene, med den hensikt å gi kollektivselskapene mulighet for å kunne tilby slike tjenester!

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg ønsker stimulere til bedre mobilitetsløsninger i samfunnet. Dagens regjering har blant annet nylig gjennomført en konkurranse "Smartere Transport" for å utfordre og stimulere til nye løsninger i kollektivtrafikken. NSB har nylig annonsert satsing på utleie av elbiler i Oslo, som et ledd i å "forlenge" kollektivreisen på individuell basis. Det er bra å se at selskap som tradisjonelt har vært operatører av buss eller tog, nå utvikler seg til å bli leverandører av mobilitet på tvers av mange plattformer.
Samferdselsdepartementet har fått oversendt den juridiske betenkingen som er innhentet av Kolumbus som det er vist til i begrunnelsen for spørsmålet, og kan ikke se at betenkningen som sådan konkluderer med at statsstøttereglene er til hinder for å kunne få etablert et tilbud med leie av el-biler. Statsstøtteregelverket stiller imidlertid krav til fremgangsmåter avhengig av hvordan man organiserer en slik tjeneste. Statsstøtteregelverket er en sentral del av EØS-avtalen som vi må forholde oss til i de ulike sektorene. Disse reglene kan ikke endres nasjonalt.
Det er viktig at Kolumbus og andre kollektivselskaper som har planer om å utvide tjenestetilbudet på dette området klargjør hva som er en ønskelig organisering av en slik tjeneste, og deretter skaffer seg kunnskap om hvilke fremgangsmåter som er forenlige med statsstøtteregelverket for å kunne realisere planene.