Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1859 (2017-2018)
Innlevert: 15.06.2018
Sendt: 18.06.2018
Besvart: 26.06.2018 av helseminister Bent Høie

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Kan statsråden svare på om det er utført risiko og sårbarhetsanalyser for Alta-regionen, og hvis ikke hva er begrunnelsen for det?

Begrunnelse

I forbindelse med krisen i luftambulansetjenesten er befolkningen i Vest-Finnmark i en særstilling med tanke på avstand til nærmeste sykehus. Det er kjent at halvparten av pilotene ved luftambulansens base i Alta har sagt opp sine jobber og det er en fare for at tjenesten svekkes betydelig.
Det er gjennom oppslag i Altaposten kommet fram at det mangler risiko og sårbarhetsanalyser for Alta-regionen i en såkalt normaltilstand. Regionen som har mellom 14 og 27 mil til sykehus rammes ekstra hardt av ambulanseflykrisen, og befolkningen opplever uro.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Ambulanseflyene i Finnmark er en del av en nasjonal ressurs som flyr i hele Fastlands-Norge og Svalbard. Disse flyene benyttes for avansert transport mellom flyplasser og det er ingen garanti for at fly og personell står i beredskap på bakken for utrykning til pasienter lokalt. Flyene benyttes i forhold til prioritet og tilgjengelighet. For eksempel kan det være Bodø-flyet som henter en pasient i Alta. Helsepersonell i flyambulansetjenesten bistår på bakken når dette er mulig, vanligvis knyttet til transport av pasienter fra sykehus til flyplass i forbindelse med sekundæroppdrag. En risiko- og sårbarhetsanalyse for luftambulansetjenesten må derfor se på den samlede beredskapsevnen til tjenesten for hele området den skal dekke.
Helse Nord RHF har orientert meg om at det i forbindelse med prosessen med anskaffelse av ambulanseflytjeneste fra 2019 ble gjort flere kartlegginger hvor det blant annet ble sett på behov og kapasitet i tjenesten. Kapasiteten for Finnmark ble her vurdert som god, særlig for Alta etter at man besluttet å beholde dagflyet. Både redningshelikopter på Banak og ambulansehelikopter i Tromsø bistår Vest-Finnmark, inkludert Alta. Alta har tre ambulansebiler, to ambulansefly og omtrent 13 minutters flytid med legebemannet redningshelikopter fra Banak. Dette vurderes å være en meget god dimensjonering for kommunen og nærliggende områder.
I etterkant av 27. april 2018 har det vært perioder med redusert beredskap for ambulansetjenesten, særlig i Nord-Norge. Det har derfor blitt satt inn en rekke tiltak for å sikre tilstrekkelig beredskap. Blant annet er det satt inn ekstra dagfly hverdager med base Tromsø og mulighet for ekstra ambulansejetfly fra Arlanda. Forsvaret har bidratt med helikopter på Banak og i Kirkenes med anestesilege. Det er også satt inn flere ambulanser ved behov.
Denne uken ble det som kjent inngått avtale mellom NHO Luftfart og Norsk Flygerforbund om tariffavtale for ansatte som ansettes i Babcock. Jeg forventer at dette bidrar til at situasjonen normaliserer seg fremover, og at befolkningen i Alta-regionen fortsatt skal kunne være trygge på at de vil få tilgang til de helsetjenestene de har krav på når behovet oppstår.