Skriftlig spørsmål fra Else-May Norderhus (A) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1868 (2017-2018)
Innlevert: 18.06.2018
Sendt: 18.06.2018
Besvart: 26.06.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Else-May Norderhus (A)

Spørsmål

Else-May Norderhus (A): Kan statsråden redegjøre for hvor raskt han kommer til å følge opp Stortingets vedtak om å utrede en ordning for å gjøre det gratis å levere marint avfall i havn for fiskere og andre, basert på erfaringene fra prosjektet "Fishing for litter" og at alle norske havner skal ha godkjente avfallsplaner?

Begrunnelse

I forbindelse med Stortingets behandling av Meld. St. 45 (2016-2017) vedtok Stortinget å be Regjeringen utrede en ordning for å gjøre det gratis å levere marin avfall i havn for fiskere og andre, basert på erfaringene fra prosjektet "Fishing for litter". I tillegg understreket stortinget i sin innstilling til meldingen at det haster med å få på plass godkjente avfallsplaner for norske havner. Disse planene skulle i henhold til skipsavfallsdirektivet vært på plass innen utgangen av 2014, men at det fremdeles er omlag 60 % av havnene som ikke har slike planer på plass.
Dette medfører at handtering av avfallet fra fiskeri- og linjefart ikke blir registrert og handtert forsvarlig.
Allerede året før fristen utløp for Norge (2013)om at alle havner skulle ha godkjente avfallsplaner, fikk norske myndigheter streng beskjed fra EFTAs overvåkingsorgan ESA, om å forbedre håndteringen av avfall fra skip i tråd med skipsavfallsdirektivet. Da dette ikke ble fulgt opp i tilstrekkelig grad, så ESA seg nødt til åta saken til EFTA-domstolen i 2015. Norge ble da dømt i EFTA-domstolen for manglende oppfølging av skipsavfallsdirektivet, som ble vedtatt av EU-kommisjonen i 2007 og innlemmet i EØS-avtalen i 2010.
En god avfallshåndtering i norske havner er avgjørende for at plastavfall ikke skal komme på avveie fra dem som bruker havna. Flere havner mangler ikke bare avfallsplaner, men også tilstrekkelig avfallshåndtering. Dermed er det også viktig at havnene i Norge blir riktig dimensjonert i forhold til bruken de er utsatt for.
Derfor haster det med å få på plass godkjente avfallsplaner og systemer i alle norske havner for å få kontroll over marin forsøpling. I tillegg er det er viktig at skip, fiskebåter og fritidsbåter tar et eget ansvar for å ikke forsøple, men da må det også finnes god avfallshåndtering i havna de bruker, og at avfallet blir tatt med til havn og handtert på riktig måte.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Marin forsøpling og spredning av mikroplast er et alvorlig og raskt økende globalt
miljøproblem, og avfall fra fiskeri- og oppdrettsnæringen er en av de største kildene til marin forsøpling i Norge. I regjeringens politikk for å begrense marin forsøpling inngår flere tiltak for å sørge for gode systemer for mottak og behandling av slikt avfall.
Miljødirektoratet har allerede utredet et system som sikrer at fiskere og andre kan levere avfall de har tatt opp fra havet i havn uten merkostnad, og at avfallet i størst mulig grad gjenbrukes eller resirkuleres. Ordningen skal bygge på erfaringer fra prosjektet "Fishing for Litter" og videreføre opparbeidet kunnskap. Dette fremgår også av Meld. St. 45 (2016-2017) Avfall som ressurs – avfallspolitikk og sirkulær økonomi.
Miljødirektoratet har oversendt sitt forslag til Klima- og miljødepartementet, sammen med en redegjørelse av konsekvenser av forslaget. Departementet vil nå vurdere forslaget, og jeg tar sikte på rask beslutning om videre prosess.
Gjennom EUs skipsavfallsdirektiv er det krav om at havner skal ha godkjente avfallsplaner. Kravet omfatter flere tusen havner i Norge. Fylkesmannen, som er ansvarlig myndighet, jobber aktivt med å følge opp direktivet og få avfallsplaner på plass i alle havner. Miljødirektoratet er i ferd med å utvikle et datasystem, som vil være nyttig verktøy for fylkesmannen i den videre oppfølgingen av direktivets krav om godkjente planer og regodkjenning av planer. Målet er at alle havner skal ha godkjente avfallsplaner innen utgangen av 2019.
Manglende avfallsplaner betyr ikke i seg selv at skip mangler et sted å levere avfallet sitt. Det er tilstrekkelige mottakssystemer som sikrer at avfallet ikke kommer på avveie.
Arbeidet med å begrense marin forsøpling er høyt prioritert av regjeringen, og jeg følger tett opp det pågående arbeidet med å redusere miljøkonsekvensene av plastavfall fra sjøbaserte næringer.