Nina Sandberg (A): Hva vil statsråden gjøre for å sørge for at flere elever med svake skoleprestasjoner fra tiende trinn, får tilbud om å bli lærekandidater i videregående opplæring?
Begrunnelse
NIFUs evaluering av lærekandidatordningen viser at lærekandidater med svake karakterer fra tiende klasse tilegner seg mer kompetanse enn sammenlignbare yrkesfagelever i ordinære løp (NIFU-rapport 8: 2018). Elever med svake prestasjoner har godt utbytte av ordningen, og fylkeskommuner og rådgivere mener den fører til at færre slutter i videregående opplæring.
Ikke alle har muligheten for å oppnå studie- eller yrkeskompetanse. Videregående opplæring skal ha tilbud også til denne delen av ungdomskullene. Lærekandidatordningen trådte i kraft i 2001, som en parallell til lærlingordningen, beregnet på de som ønsker videregående opplæring i bedrift, men ikke har forutsetninger for å nå kravene til fag-- og svenneprøven. Lærekandidatene følger redusert læreplan og har grunnkompetanse som mål. Dette skoleåret er nesten 2000 lærekandidater, det vil si bare 4,4 prosent av summen av alle lærekandidater og lærlinger.
Når vi vet at rundt 30 prosent av alle som begynner på yrkesfag ikke har bestått etter fem år, mange på grunn av «manglende forutsetninger for å nå kravene til fag- og svenneprøven», tyder det på at flere burde blitt lærekandidater. Mange med svake prestasjoner som i dag er i ordinære utdanningsprogrammer, kunne hatt fordel av å sikte mot grunnkompetanse i stedet for ående opp uten å bestå.
Det er bred enighet om at ordningen trengs, men den brukes for lite. Gjennomsnittet dekker stor variasjon. I Østfold utgjør lærekandidatene 13 prosent av summen av lærlinger og lærekandidater, i Oslo er andelen 1,6 prosent. Målgruppen defineres ulikt fylkeskommunene imellom, og hos partene i arbeidslivet. NIFUs analyser peker i retning av at ordningen bør tilbys elever i lavere prestasjonssjikt, mens elever i høyere prestasjonssjikt bør holdes unna ordningen.