Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1918 (2017-2018)
Innlevert: 22.06.2018
Sendt: 22.06.2018
Besvart: 29.06.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at anbudsvilkår forblir uendret gjennom flere utlysningsrunder på samme anbud?

Begrunnelse

Et anbud kunngjort i Doffin første gang i 2015 og andre gang i 2016, ble ikke kunngjort i tredje anbudsrunde i 2017 av NAV Rogaland. CPV-koden var endret fra "opplæring" til "helse- og sosialtjenester". Dette gjorde at kontrakter av betydelige verdier kunne tildeles uten kunngjøring. Dette kan medvirke til usikkerhet om at det offentlige utnytter konkurransen i markedet slik private virksomheter ville kunne gjøre ved innkjøp. Det offentlige anskaffelsesregelverket skal medvirke til at det offentlige skal bruke sine ressurser på en effektiv og rasjonell måte slik at det oppnås integritet, tillit og åpenhet ved innkjøp. KOFA har bekreftet brudd på grunnleggende prinsipper uten å gå inn i spørsmålet om kodeendring i løpet av en anbudsprosess.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeids- og velferdsetaten har ansvaret for utforming og gjennomføring av anbudskonkurranser for arbeidsmarkedstiltak og at dette gjøres i tråd med regelverket for offentlige anskaffelser.
Stortingsrepresentant Bollestad viser i sin begrunnelse til et anbud i Rogaland. Arbeids- og velferdsdirektoratet bekrefter at det har vært en klagesak 2017/118 i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) om hvorvidt NAV Tiltak Rogaland har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse av rammeavtaler om arbeidsmarkedsopplæring (etablererkurs) i 2017.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at innføringen av nytt regelverk for offentlige anskaffelser 1. januar 2017 medførte at NAV Rogaland foretok en fornyet vurdering av valg av prosedyre i forbindelse med sin tredje anskaffelse av etablererkurs. Det nye regelverket tillater at helse- og sosialtjenester under 6,3 mill. kroner anskaffes etter lov om offentlige anskaffelser (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) del I. Etter FOA del I er det ingen kunngjøringsplikt på DOFFIN.
Direktoratet opplyser at i anskaffelse nummer to mottok NAV tilbud fra 14 tilbydere, hvilket var administrativt krevende. NAV Rogaland ønsket å forenkle prosessen og valgte i sin tredje anskaffelse å ikke kunngjøre konkurransen på DOFFIN. Den 6. april 2017 sendte derfor NAV Rogaland invitasjon til deltakelse i konkurranse om anskaffelse av etablererkurs til seks tilbydere, noe som er vesentlig mer enn man er forpliktet til etter regelverket. Dermed sikret etaten god konkurranse om kontraktene, samtidig som de fikk redusert de administrative byrdene ved anskaffelsen ned til et håndterbart nivå.
I klagesak 2017/118 konstaterte KOFA i sin avgjørelse at dette var lovlig, og at NAV Rogalands anvendelse av klassifikasjonssystemet (CPV-koder) var korrekt. KOFA konstaterte et brudd på ett grunnleggende prinsipp knyttet til etterprøvbarhet. Bruddet gjaldt imidlertid kun mangler ved begrunnelsen ved utvelgelse av hvilke leverandører som ble valgt ut til å delta i konkurransen.
Ifølge Arbeids- og velferdsdirektoratet har etaten forholdt seg til anskaffelsesreglene i LOA og FOA, og slik disse har blitt tolket i KOFA-praksis og rettspraksis. Det følger av disse reglene at oppdragsgiver i utgangspunktet står fritt til å endre konkurransegrunnlaget i en ny anskaffelse som erstatter en avlyst konkurranse.
Arbeids- og velferdsetaten har som oppdragsgiver et handlingsrom innenfor regelverket for offentlige anskaffelser til å utøve skjønn og foreta avveininger som kan medføre endringer i anbudsopplegg og vilkår i nye anbudsrunder. Samtidig stiller dette krav til etaten om å begrunne sine valg.
En offentlig oppdragsgiver vil i praksis ofte kunne ha behov for å endre betingelsene fra en tidligere utlyst anskaffelse, f.eks. fordi det har vist seg at noen av betingelsene i den tidligere konkurransen var uhensiktsmessige, feil eller ulovlige, eller fordi markedet eller behovene til oppdragsgiver har endret seg siden siste utlysning. Å skulle være lovmessig forpliktet til å benytte identiske vilkår i påfølgende anskaffelser vil neppe være praktisk gjennomførbart, og vil være til hinder for nødvendig utviklings- og forbedringsarbeid i anskaffelsene. Det vises også til særregulering som Stortinget har gitt for anskaffelse av helse- og sosialtjenester i LOA § 7a, og som er fulgt opp med særreglene i FOA kapittel IV samt til de begrunnelser som generelt er gitt for denne særreguleringen i Forenklingsutvalgets utredning NOU 2014:4 Enklere regler – bedre anskaffelser, og i lovproposisjonen til anskaffelsesloven Prop. 51 L (2015–2016) Lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven).