Skriftlig spørsmål fra Åsmund Aukrust (A) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1948 (2017-2018)
Innlevert: 27.06.2018
Sendt: 27.06.2018
Besvart: 03.07.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Åsmund Aukrust (A)

Spørsmål

Åsmund Aukrust (A): I 2018 skal regelboka for Parisavalen forhandles ferdig.
Hvordan vil statsråden foreslår at donorland skal konkretisere avtalens artikkel 9.5 om å gi informasjon om klimafinansiering to år i forveien, for å sikre at informasjonen blir forutsigbar, regelmessig og sammenlignbar, og hvordan arbeider Norge for at tilskuddsdelen av klimafinansiering skal rapporteres i forhandlingene om regelverket for klimafinansiering?

Begrunnelse

Resultatet etter klimaforhandlingene i Bonn i mai i år resulterte i at det var behov for ekstra forhandlinger, som nå er planlagt i Bangkok i september. Fra utviklingsland er særlig fokus blitt lagt på å lage forutsigbarhet for klimafinansiering, slik at de kan sette i gang tiltak;
Sjansen for å klare å nå Parisavtalen minker for hvert år vi venter med tiltak, og det blir dyrere jo lenger vi venter. Derfor er det nødvendig at regelboka blir klar ved FNs klimatoppmøte (COP24) i Polen i desember slik at gjennomføringen kan sette i gang, og at land som har kapasitet melder inn nye, langt mer ambisiøse klimamål snart, som gjør at flere følger etter. Men forhandlingene om regelboka er trenert. Det som kreves nå er at noen tør å komme opp fra skyttergravene og rekke ut en hånd for å komme videre. Norge bør ta den rollen. Nøkkelen er å skape tillit til at utviklingsland vil få tilgang til klimafinansiering til tiltak både for utslippskutt, tilpasning og tap og skader, slik at de kan planlegge og å forplikte seg til tiltak.
I Parisavtalens artikkel 9.5 står det at rike land skal gi informasjon om klimafinansiering to år i forveien. Det finnes i dag ingen regelmessig global sammenstilling over hvilken klimafinansiering som kommer til å være tilgjengelig. Dette er mange land avhengig av for å kunne planlegge sine nasjonale bidrag og tiltak. En måte er egne kolonner for dette i rapporteringen av klimafinansiering som skjer til UNFCCC annethvert år. Informasjonen ville også være viktig for den globale vareopptelling som skal evaluere situasjonen for Parisavtalen hvert femte år.
I dag teller mange land til forskjell fra Norge dessuten markedslån, som på lengre sikt innebærer en større pengestrøm fra mottakerlandet til giverlandet enn omvendt, som klimafinansiering. Mens prinsippet bak klimafinansiering er at rike land som har forårsaket klimaendringene skal finansiere dem som er hardest rammet og ikke har kapasitet til tiltak, viser en ny rapport fra Oxfam at kun en tredjedel av den globale klimafinansieringen i 2016 var støtteinnsats. Mens private investeringer i klimatiltak er enormt viktige for å finansiere omstilling, er det ikke alle nødvendige tiltak som vil være kortsiktig lønnsomme. Dessuten er det avgjørende å vite hva som kommer som støtte. Dette gjelder spesielt tilpasningstiltak, som er særlig underfinansiert. Mange land er på vippen til gjeldskriser, og kan ikke ta nye lån som er bærekraftige uten at det går ut over skole og helsetjenester. OECD-DAC har nylig vedtatt at netto-støtte-verdien skal rapporteres for bistand. Norge bør derfor ta krafttak for rapportering av netto-støtte-verdien, den faktiske støtten, i klimafinansiering.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Gjennomføring av Parisavtalen er det viktigste internasjonale arbeidet for å møte klimatrusselen. Partene til Parisavtalen møtes i desember på COP 24 i Katowice, Polen, for å vedta regelverket under Parisavtalen. Dette blir avgjørende for at avtalen skal bli effektiv. COP 24 kan sies å være den første politiske milepælen etter vedtak og ikrafttredelse av Parisavtalen.
Det er behov for å få et resultat på alle områder i regelverket, blant annet på utslippsreduksjoner, klimatilpasning, klimafinansiering og støtte, samt måling og rapportering og etterlevelse. Forhandlingene om regelverket har gått saktere enn ønsket, og det er langt igjen på flere områder før vi ser utkast til konkret veiledning.
Klimafinansiering til utviklingsland er viktig for å understøtte handling. Veiledning skal støtte opp om og styrke landenes kommunikasjon av klimafinansiering i forkant (artikkel 9.5), og rapportering på klimafinansiering (artikkel 9.7), i etterkant.
Forhandlingene om fremadskuende finansieringskommunikasjon har vært svært vanskelige. Partene har i stor grad diskutert et forslag om å utvide mandatet for forhandlingene til å omfatte format og krav til hvordan informasjonen skal sendes og behandles. Dette har vært kontroversielt fordi et fast format ikke var med i kompromisset i Paris og derfor av mange land anses for å være en omkamp. Det er likevel signalisert som svært viktig for mange utviklingsland. Jeg tror det er mulig å finne en løsning innenfor det eksisterende mandatet gjennom å bedre spesifisere hva slags informasjon som kan sendes inn. Dette bør omfatte både kvalitativ og kvantitativ informasjon, ut fra hva som foreligger og er mulig for de ulike landene. Veiledning skal også kunne brukes av utviklingsland som bidrar med klimafinansiering på frivillig basis. Jeg mener en slik tilnærming vil bidra til at mest mulig informasjon om klimafinansiering blir samlet inn.
En annen viktig side av regelverket ligger i styrket rapportering på klimafinansiering. Dette inngår i det styrkede rammeverket for måling og rapportering, som det forhandles om parallelt. Rapporteringen vil i utgangspunktet omfatte alle typer klimafinansiering, både gaver, tilskudd, lån og andre typer finansiering. Det pågår en diskusjon i forhandlingene om hvilken status gaver/tilskudd skal ha, der noen land mener at dette er det eneste som skal rapporteres på. Jeg tror ikke det er en god løsning å begrense rapportering til en bestemt type informasjon. For noen land vil adgang til lån være sentralt og på en bedre måte enn tilskudd stimulere til klimatiltak i landet. Dette bør derfor også være omfattet av rapporteringen. Økt åpenhet og transparens om hva som utgjør tilskudd/gaver vil likevel kunne være et viktig element i veiledningen.
Et styrket regelverk for klimafinansiering vil være en viktig og integrert del av regelverket for Parisavtalen. Jeg vil understreke at uten en god løsning på reglene for klimafinansiering er det vanskelig å se at alle land vil kunne vedta Paris-regelverket. Det må derfor finnes løsninger som alle land kan godta. I forhandlingene frem mot vedtak av regelverket må vi derfor finne slike løsninger. Det skal Norge bidra til.