Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1982 (2017-2018)
Innlevert: 01.08.2018
Sendt: 01.08.2018
Besvart: 07.08.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Frp vil vise til «INKLUDERENDE FELLESSKAP FOR BARN OG UNGE» - rapporten fra ekspertutvalget for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging som ble levert våren 2018.
Hvordan vil statsråden følge opp utvalgets anbefalinger politisk?

Begrunnelse

Det har lenge vært klart at barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging over lang tid ikke er blitt tilstrekkelig inkludert i fellesskap med andre barn og unge, og at de i for liten grad har fått realisert sitt potensial for læring. Vi har også kunnet lese om dette i flere aviser de siste månedene, blant annet i Moss Avis, som de siste par ukene har tatt opp at elever med forskjellige diagnoser sliter
med å få fullført grunnskoleløpet sitt, fordi kommunene ikke klarer å gi et tilbud som fungerer for dem. Temaet har de blant annet eksemplifisert ved å trekke fram en fortvilet far i Rygge som kjemper for at hans sønn (15) skal få fullført grunnskoleløpet sitt, slik han har rett til etter Opplæringsloven. Frp er glade for at regjeringen satte ned et utvalg for å se på dette feltet, og utvalgets rapport bærer preg av grundighet, nytenkning og faglig styrke. Frp mener det nå må fattes konstruktive, politiske vedtak som følger opp ekspertgruppens forslag til løsninger.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Barnehagen og skolen skal gi alle barn trygge rammer og bygge opp nødvendige ferdigheter for å realisere drømmer og ambisjoner. Det fremgår av regjeringens politiske plattform at vi vil prioritere tidlig innsats i skolen for å sikre hjelp til elever som har behov for det. Vi mener at hver enkelt elev må gis kunnskap og ferdigheter til å gripe de mulighetene fremtidens arbeids- og samfunnsliv byr på.
Regjeringen har allerede startet en omfattende satsing på tidlig innsats. Det kommer nå flere viktige tiltak som vil sikre tettere oppfølging av barn i barnehage og elever i skolen. Det er innført ny bemanningsnorm og skjerpet pedagognorm i barnehagen. I skolen kommer denne høsten lærernorm, flere lærerspesialister og en plikt til intensiv opplæring for elever i 1. til 4. klasse som blir hengende etter i lesing, skriving eller regning. Vi innfører også en samarbeidsplikt for skole- og barnehageeiere som vil gi barna en bedre overgang fra barnehage til skole. I tillegg får skolene plikt til å samarbeide med andre kommunale tjenester, som kommunehelsetjenesten, for å gi elevene bedre oppfølging.
Mye i barnehagen og skolen går i riktig retning. Som stortingsrepresentant Wiborg peker på, blir likevel mange elever fortsatt ekskludert fra fellesskapet i skolen. For mange elever får ikke utnyttet læringspotensialet sitt. Rapporten fra ekspertgruppen ledet av professor Thomas Nordahl, viser store svakheter i spesialundervisningen og tilrettelegging for barn og unge med særskilte behov. Mange barn får hjelp for sent. Halvparten får spesialundervisning av ufaglærte. En av tre elever som får spesialundervisning, blir tatt ut av klasserommet. Gruppen kommer med en rekke anbefalinger for å bedre situasjonen. Rapporten er nå på høring. Høringsfristen er 15. august 2018.
Regjeringen er også bekymret for at for mange gutter har utfordringer på skolen. Regjeringen har allerede satt ned et offentlig utvalg om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner (Stoltenberg-utvalget). Utvalget skal levere sin innstilling i form av en NOU innen 1. februar 2019.
Jeg er opptatt av at vi skal ha en barnehage og skole som gir alle barn mulighet til å lykkes uavhengig av bakgrunn. Høsten 2019 vil regjeringen legge frem en ny stortingsmelding om tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage og skole. I arbeidet med meldingen vil vi blant annet vurdere Nordahl-gruppens og Stoltenberg-utvalgets anbefalinger og forslag til tiltak. I arbeidet med stortingsmeldingen vil jeg invitere til en åpen og involverende prosess. Vi er mange som må jobbe sammen for å få en bedre og mer inkluderende barnehage og skole.