Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2022 (2017-2018)
Innlevert: 07.08.2018
Sendt: 01.08.2018
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 21.08.2018 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Det er mangel på sykepleiere. Det er ønske om et mer dynamisk og fleksibelt utdanningssystem som både ivaretar bred rekruttering til yrket og folks ønske om videreutdanning. Derfor vedtok et enstemmig Storting den 23.febr. 2017 å be regjeringen innføre et alternativt opplegg etter mønster fra Y-veien til ingeniørutdanning, for å sikre at helsefagarbeidere uten generell studiekompetanse kan utdanne seg til sykepleiere. Vedtak 480.
Hvordan er vedtaket fulgt opp og hvor mange har fått et slikt tilbud?

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Representanten Grung viser til regjeringens oppfølging av vedtaket om en alternativ studieordning for helsefagarbeidere med sikte på sykepleierutdanning.
Som oppfølging av Meld.St.13 (2011-2012) Utdanning for velferd tildelte Kunnskapsdepartementet i 2016 utviklingsmidler til OsloMet - storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus) for å utvikle en TRES-ordning for helsefagarbeidere i sykepleierutdanning.
Som følge av krav i yrkeskvalifikasjonsdirektivet kan en person med helsefagarbeiderutdanning ikke fritas for enkelte deler av sykepleieutdanningen. Departementet mener derfor at Treterminordning (TRES) etter mønster fra ingeniørutdanning er den muligheten som finnes for å etterkomme anmodningen fra Stortinget for sykepleierutdanning. TRES-ordningen innebærer at søkere tilbys et forkurs i forkant av ordinær studiestart og spesiell tilrettelegging i første del av studieløpet, eventuelt en ny sommertermin etter første studieår. Hensikten med forkurs og tilrettelegging er at studenter med grunnlag i helsefagarbeiderutdanningen skal kunne tilegne seg nødvendige teoretiske kunnskaper i fag som de delvis mangler.
Når det gjelder TRES, gis det ikke fritak på bakgrunn av deler av helsefagarbeiderutdanningen slik som det praktiseres i y-vei. Departementet har forutsatt at en slik ordning vil måtte innebære undervisning på nivå med videregående opplæring i enkelte fag som for eksempel norsk og matematikk.
Høsten 2017 tok OsloMet opp 30 kvalifiserte helsefagarbeidere i TRES-ordningen for helsefagarbeidere. Departementet har mottatt evalueringen som OsloMet har gjort av det første året. Den peker på noen utfordringer med studentenes frafall fra studieprogrammet.
Jeg mener at det er avgjørende at vi legger til rette for bedre kompetanseutvikling på ulike arenaer og gjennom hele livet, og at det er viktig at det prøves ut en TRES-ordning der helsefagarbeidere gis mulighet for opptak til sykepleierutdanning. Ved gjennomføring av dette utprøvingsprosjektet følges både Meld.St.13 (2011-2012) Utdanning for velferd og anmodningsvektak 480 opp. Jeg vil vurdere resultatene av TRES-ordningen for sykepleierutdanning når sluttrapporten foreligger fra OsloMet i 2020.