Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2023 (2017-2018)
Innlevert: 07.08.2018
Sendt: 07.08.2018
Besvart: 16.08.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Ligger statsrådens uttalelse om at utbyggingen av ny 4-felts vei mellom Oslo og Stavanger vil stå ferdig i 2027 fast, eller må man forvente at enkelte parseller ikke vil være på plass innen dette tidspunktet, hvilke kan i så fall dette komme til å gjelde, og når kan man forvente at de vil bli fullført?

Begrunnelse

Agderposten.no hadde 16.januar 2018 følgende overskrift på en av sine saker: «Samferdselsministeren: -Oslo-Stavanger vil stå ferdig i 2027.», noe som også gjentas av samferdselsministeren seinere i saken.
1. mars 2017 hadde Agderposten.no et oppslag der Nye Veiers administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland uttalte at selskapet ville bygge ut hele sin portefølje i løpet av 12 år, og ikke 20 år, slik utgangspunktet var da selskapet ble opprettet.
Lørdag 4. august 2018 hadde Fædrelandsvennen en sak om at ny motorvei mellom Kristiansand og Stavanger vil bli ferdig etter 2030. I følge denne saken skal samferdselsministeren ha uttalt at veien over Kvinesheia ikke er prioritert og at det er snakk om å bygge ny vei her etter 2030.
Utbyggingen av Oslo - Stavanger til firefelts vei er svært viktig langt utover Agders interesser. Det vil derfor være nyttig å få en avklaring av hvilken framdrift som nå ligger til grunn for de ulike parsellene i prosjektet, all den tid at det er blitt gitt ulike signaler på dette.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Dagens regjering har lagt opp til storstilt utbygging av vei rundt i landet. Jeg er glad for at representanten Mørland støtter vår beslutning om å bygge firefelts motorvei, spesielt tatt i betraktning at hans eget parti hadde lagt til grunn tofelts vei på mange av strekningene. Bedre utbygging av viktige nasjonale transportstrekninger er også noe av grunnen til at regjeringen har opprettet Nye Veier AS. Det pågår nå omfattende utbygging og forberedelser til utbygging av firefelts motorveg mange steder, blant annet på strekningen mellom Stavanger og Oslo.
På strekningen Stavanger-Kristiansand er det bygget ut ca. 20 km firefelts vei de siste 50 årene. De neste ti årene skal det bygges ut nesten 200 km firefelts vei på samme strekningen. Det illustrerer taktskiftet som nå pågår. Jeg minnes at Arbeiderpartiet derimot mente E39 Lyngdal-Ålgård ikke skulle utbedres før etter Ålgårdbanen var utbedret. Jeg tror næringsliv og innbyggere er glad for at det er regjeringens prioritering som nå ligger til grunn.
Når det gjelder strekningen Mandal-Lindesnes-Lyngdal som representanten Mørland er spesielt bekymret for er også dette Nye Veiers prosjektansvar. Det pågår planleggingsarbeid på strekningen. Nye Veier mener selv de skal klare å bygge ut sin portefølje på 12 år istedenfor 20 år. Dette innebærer i så fall at denne strekningen også vil bli fullført innen 12 år. Forutsetningen er selvfølgelig at Nye Veier møter samarbeidsvillige kommuner, og at den forutsatte finansieringen på 5 mrd. 2016-kr fortsettes i hele 20 års perioden.
Det er opp til Nye Veier AS selv å vurdere om det er hensiktsmessig at veien mellom Lyngdal og Flekkefjord faktisk skal bygges ut mens selskapet Allfarveg AS fortsatt har ansvaret gjennom en OPS-kontrakt som løper til 1. september 2031.
Prosjektet E39 Ålgård - Hove er også en del av firefeltsvegen mellom Stavanger og Oslo. Her er det Statens vegvesen som har utbyggingsansvaret.