Bjørnar Moxnes (R): Ministeren har tidligere uttalt at han gjerne vil utrede traseen i Moss på nytt, dersom dette kommer som et ønske fra Moss bystyre. Ministeren har likevel overstyrt Fredrikstad og Sarpsborg for å unngå å bygge på kvikkleire.
Hvorfor vil ikke ministeren unngå å bygge på kvikkleire også i Moss?
Begrunnelse
Den 4. juli ble det annonsert store forsinkelser for den viktige og etterlengtede Intercity jernbaneutbyggingen på Østlandet. Utsettelsene i Østfold skyldes at man må vurdere andre traséer enn de som tidligere er vedtatt i ulike lokale reguleringsplaner. Ordførerne i Fredrikstad og Sarpsborg har gått hardt ut mot Jernbaneverkets konklusjon, men ministeren har forsvart denne med henvisning til ny informasjon om grunnforhold, og uttalte blant annet til NRK «Jeg bygger ikke jernbane på kvikkleire».
Den eneste Østfold-byen som ikke får Intercity-utbyggingen utsatt er Moss. Det er spesielt, ettersom det der finnes meget aktive, lokale grupperinger som ønsker utredning av en ny trasé. Disse inkluderer samferdselsministerens eget parti, som blant annet peker på ekstremt utfordrende grunnforhold knyttet til store, godt dokumenterte forekomster av nettopp kvikkleire. En nylig meningsmåling viser at det er klart flertall blant byens innbyggere for å utrede en annen trasé enn den valgte. Det har også kommet nye opplysninger om risikoene ved å grave kulvert gjennom Moss by og å bygge ny stasjon i havneområdet. Under arbeidet med å forsikre byggingsprosjektet som ennå ikke har startet har det kommet fram fra Bane NORs egne undersøkelser at den eksisterende risiko og sårbarhets-analysen (ROS) er svært mangelfull, og at de reelle worst case-scenarioene i realiteten umuliggjør gjennomføring av prosjektet. Dette er det blant annet opplyst om i et åpent brev fra gruppa Bedre Byutvikling Moss til statsråden 3.8.2018.
Sagaen om trasé for nytt dobbeltspor gjennom Moss strekker seg flere tiår tilbake, og en viktig forutsetning for trasévalget var et ønske om å legge til rette for cellulosefabrikken og hjørnesteinsbedriften Peterson. Denne ble lagt ned i 2012. Den planlagte traséen skal svinge nedenom Moss Havn i en kulvert, som skal bygges midt i Moss sentrum, i et område som altså er preget av løsmasser og kvikkleire. Alternative traséer utenom havna er aldri utredet, og ettertiden har vist at helt gale premisser ble lagt til grunn da Jernbaneverket og senere Bane Nor valgte å konsentrere seg om den nå vedtatte traséen. En folkefinansiert konseptstudie gjennomført av konsulentselskapet Norsk Bane viser at et annet trasévalg, som går utenom havna og kvikkleireområdene, vil være ikke bare gjennomførbar og langt mer ønsket av byens innbyggere, men at den også kan være mellom 2,1 og 3,9 milliarder kroner billigere.