Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:2063 (2017-2018)
Innlevert: 14.08.2018
Sendt: 15.08.2018
Besvart: 21.08.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Slik praksis er i dag kan privatpersoner få utlevert personlig informasjon om politiansatte, som blant annet kan gjøre de politiansatte mer utsatte for hevnaksjoner.
Hvilke konkrete tiltak vil statsråden gjennomføre for å sikre at ikke privatpersoner får tak i den sensitive informasjonen som kan finnes i personalmappene til politiansatte?

Begrunnelse

Det er et viktig demokratisk hensyn at det offentlige får innsyn i opplysninger som er av offentlig interesse. Det finnes imidlertid en grense for hvilke opplysninger som burde kunne utleveres. Slik praksis er i dag kan privatpersoner - som i verste fall har hevnmotiver - få opplysninger utlevert om konkrete politiansatte, som kan identifisere både den politiansatte og deres familie, samt en rekke andre opplysninger som strengt tatt ikke kan begrunnes utlevert som opplysninger av offentlig interesse, men som være svært skadelig for den enkelte politimann eller -kvinne å få offentliggjort.
Dagens praksis med utlevering av politiansattes personalmapper er uholdbar og må endres. Om nødvendig må regjeringen foreslå endringer i lovverket for å ivareta personvern og sikkerhet for de politiansatte.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Rammene for allmenhetens rett til innsyn i dokumenter i politiansattes personalmapper er trukket opp i offentleglova. Dokumenter i slike mapper vil i utgangspunktet omfattes av innsynsretten etter offentleglova, og privatpersoner har samme rett til å kreve innsyn etter loven som for eksempel pressen. Samtidig er det flere bestemmelser i offentleglova som åpner for å gjøre unntak fra innsynsretten for opplysninger i personalmapper. Opplysninger som er underlagt taushetsplikt vil et organ ha en plikt til å unnta fra innsyn, og opplysninger kan også unntas blant annet hvis innsyn vil lette gjennomføringen av straffbare handlinger eller utsette enkeltpersoner for fare.
Opplysninger som er underlagt lovbestemt taushetsplikt, har organet en plikt til å unnta fra innsyn etter offentleglova § 13. Når det gjelder personalmapper, vil det i hovedsak være opplysninger om «personlige forhold», som er underlagt taushetsplikt etter forvaltningsloven § 13. Taushetsplikten omfatter opplysninger det med god grunn er vanlig å ønske å holde for seg selv, slik som opplysninger knyttet til fysisk eller psykisk helse, seksuell legning, følelsesliv eller personlige egenskaper for øvrig, samt visse opplysninger knyttet til familie og hjem. Det skal alltid foretas konkrete vurderinger av alle opplysningene i de dokumentene det kreves innsyn i. Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke alle opplysninger av personlig karakter. Opplysninger for eksempel om visse typer permisjoner, eller om hva slags bierverv den ansatte har, vil i utgangspunktet ikke være underlagt taushetsplikt. Selv om dette kan sies å være opplysninger av personlig karakter, kan informasjon om permisjonspraksis i organet eller politiansattes bierverv ha stor offentlig interesse.
I tillegg til unntaket for taushetsbelagte opplysninger, gir offentleglova § 24 annet ledd hjemmel for å unnta opplysninger dersom innsyn kan lette gjennomføringen av straffbare handlinger, eller utsette enkeltpersoner for fare. Denne bestemmelsen gir adgang til å unnta opplysninger dersom innsyn vurderes å kunne utgjøre en sikkerhetsrisiko for den ansatte.
Jeg har forståelse for at det kan oppleves utfordrende å håndtere krav om innsyn i politiansattes personalmapper, særlig når det gjelder vurderingen av hvilke opplysninger som er underlagt taushetsplikt. I denne vurderingen må det også tas hensyn til at opplysninger som i utgangspunktet ikke er omfattet av taushetsplikten, ved å kobles sammen med annen tilgjengelig informasjon kan røpe taushetsbelagt informasjon. Etter min vurdering inneholder imidlertid gjeldende regelverk tilstrekkelige hjemler for å sikre at det ikke gis ut informasjon som kan gjøre politiansatte utsatt for hevnaksjoner eller på andre måter sette deres sikkerhet i fare.