Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:2068 (2017-2018)
Innlevert: 16.08.2018
Sendt: 17.08.2018
Besvart: 27.08.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): Kan statsråden redegjøre for hvordan han vil sikre at kystvakta har egen militær helikopterkapasitet i fremtiden?

Begrunnelse

Kystvakta har et særdeles viktig oppdrag med tilstedeværelse i nord. Gjennom fiskerioppsyn og ivaretagelse av lov og orden, samt søk og redning ved ulykker på norsk sokkel. Den militære helikopterkapasiteten til Kystvakta gir en dimensjon i disse oppgavene som ikke kan erstattes av sivile.
Det foreligger i dag usikkerhet om hvorvidt Kystvakta skal beholde sin helikopterkapasitet med NH90. Ved at Kystvakta mister denne kapasiteten svekker vi muligheten til en bærekraftig forvaltning på sokkelen og går på akkord med fiskere sitt liv og helse i tilfelle ulykker.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 17. august 2018 med spørsmål fra stortings-representant Geir Adelsten Iversen om statsråden kan redegjøre for hvordan han vil sikre egen militær helikopterkapasitet til Kystvakten i fremtiden.
Langtidsplanen for Forsvaret inkluderer militær helikopterkapasitet til Kystvakten. NH90 skal etter denne planen inngå som en integrert del av kystvaktens helikopterbærende fartøyer. På kystvaktens fartøyer skal helikoptre sikre evne til overvåkning, suverenitetshevdelse, ressurskontroll i havområdene og være redningsberedskap til havs.
Det har imidlertid blitt reist spørsmål om det er mulig å produsere nok flytimer med NH90 til å kunne dekke ambisjonen i langtidsplanen som omfatter helikopterkapasitet til Kystvakten. Jeg har tidligere vært tydelig på at vi skal finne løsninger som gjør at Forsvaret kan levere på det nivået som er forutsatt i langtidsplanen og at vi skal ha helikopter til Kystvakten.
Uten helikopter ombord på kystvaktfartøyene vil den operative evnen og kapasiteten til Kystvakten være svekket. Departementet har derfor gitt Forsvarets Forskningsinstitutt i oppgave å undersøke om det faktisk er mulig å nå vedtatt ambisjon med NH90, samt undersøke hvor mye det koster å drifte NH90 i fremtiden.
Rapporten fra FFI ble mottatt for få dager siden. Departementet arbeider nå med å sette seg inn i de funnene FFI har gjort. Blant annet i lys av denne rapporten vil det bli
arbeidet videre med å avklare fremtidig ambisjon med NH90 og om det eventuelt er behov for ytterligere tiltak for å nå ambisjonen i langtidsplanen.