Tellef Inge Mørland (A): Skal statsrådens svar på spørsmål nr. 2023 forstås dit hen at det kun er strekingen over Kvinesheia som ikke vil stå ferdig innen 2027, som en del av ny 4-felts vei fra Oslo og Stavanger, eller skal svaret forstås dit hen at statsråden ikke lenger vet om han har dekning for sin uttalelse om at ny 4-felts vei mellom Oslo og Stavanger vil stå ferdig i 2027?
Begrunnelse
Viser til svar på spørsmål nr. 2023, om utbyggingen av ny 4-felts vei mellom Oslo og Stavanger innen 2027. Jeg oppfatter svaret som ufullstendig, og ser meg derfor nødt til å ta opp problemstillingen på nytt.
Det opprinnelige spørsmålet var følgende:
«Ligger statsrådens uttalelse om at utbyggingen av ny 4-felts vei mellom Oslo og Stavanger vil stå ferdig i 2027 fast, eller må man forvente at enkelte parseller ikke vil være på plass innen dette tidspunktet, hvilke er i så fall dette og når kan man forvente at de vil bli fullført?» Bakgrunnen for spørsmålet var statsrådens egen uttalelse i Agderposten, ikke en uttalelse fra Nye Veier.
Agderposten.no hadde 16.januar 2018 følgende overskrift på en av sine saker: «Samferdselsministeren: -Oslo-Stavanger vil stå ferdig i 2027.», noe som også gjentas av samferdselsministeren seinere i saken.
1.mars 2017 hadde Agderposten.no et oppslag der Nye Veiers administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland uttalte at selskapet ville bygge ut hele sin portefølje i løpet av 12 år, og ikke 20 år, slik utgangspunktet var da selskapet ble opprettet.
Lørdag 4. august 2018 hadde Fædrelandsvennen en sak om at ny motorvei mellom Kristiansand og Stavanger vil bli ferdig etter 2030. I følge denne saken skal samferdselsministeren ha uttalt at veien over Kvinesheia ikke er prioritert og at det er snakk om å bygge ny vei her etter 2030.
Utbyggingen av Oslo – Stavanger til firefelts vei er svært viktig langt utover Agders interesser. Det vil derfor være nyttig å få en avklaring av hvilken framdrift som nå ligger til grunn for de ulike parsellene i prosjektet, all den tid at det er blitt gitt ulike signaler på dette.
På bakgrunn av statsrådens svar vil jeg også peke på at det finnes andre strekninger enn Mandal-Lindesnes-Lyngdal der fullføringstidspunkt er uklart, for eksempel strekningene E18 Dørdal-Tvedestrand og E18 Arendal-Grimstad. Det vil fortsatt være nyttig med en avklaring på hvilke strekninger på E18 / E39 mellom Oslo og Stavanger som statsråden ser for seg at man ikke kan forsikre om vil stå ferdig innen 2027, og når man i så fall kan påregne at disse strekningene vil stå ferdig.
Dersom statsråden selv ikke sitter på denne oversikten antar jeg han har muligheten for å be Nye Veier om disse opplysningene, ettersom dette selskapet ligger under statsrådens ansvarsområde.