Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2082 (2017-2018)
Innlevert: 20.08.2018
Sendt: 21.08.2018
Besvart: 30.08.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Skal statsrådens svar på spørsmål nr. 2023 forstås dit hen at det kun er strekingen over Kvinesheia som ikke vil stå ferdig innen 2027, som en del av ny 4-felts vei fra Oslo og Stavanger, eller skal svaret forstås dit hen at statsråden ikke lenger vet om han har dekning for sin uttalelse om at ny 4-felts vei mellom Oslo og Stavanger vil stå ferdig i 2027?

Begrunnelse

Viser til svar på spørsmål nr. 2023, om utbyggingen av ny 4-felts vei mellom Oslo og Stavanger innen 2027. Jeg oppfatter svaret som ufullstendig, og ser meg derfor nødt til å ta opp problemstillingen på nytt.
Det opprinnelige spørsmålet var følgende:
«Ligger statsrådens uttalelse om at utbyggingen av ny 4-felts vei mellom Oslo og Stavanger vil stå ferdig i 2027 fast, eller må man forvente at enkelte parseller ikke vil være på plass innen dette tidspunktet, hvilke er i så fall dette og når kan man forvente at de vil bli fullført?» Bakgrunnen for spørsmålet var statsrådens egen uttalelse i Agderposten, ikke en uttalelse fra Nye Veier.
Agderposten.no hadde 16.januar 2018 følgende overskrift på en av sine saker: «Samferdselsministeren: -Oslo-Stavanger vil stå ferdig i 2027.», noe som også gjentas av samferdselsministeren seinere i saken.
1.mars 2017 hadde Agderposten.no et oppslag der Nye Veiers administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland uttalte at selskapet ville bygge ut hele sin portefølje i løpet av 12 år, og ikke 20 år, slik utgangspunktet var da selskapet ble opprettet.
Lørdag 4. august 2018 hadde Fædrelandsvennen en sak om at ny motorvei mellom Kristiansand og Stavanger vil bli ferdig etter 2030. I følge denne saken skal samferdselsministeren ha uttalt at veien over Kvinesheia ikke er prioritert og at det er snakk om å bygge ny vei her etter 2030.
Utbyggingen av Oslo – Stavanger til firefelts vei er svært viktig langt utover Agders interesser. Det vil derfor være nyttig å få en avklaring av hvilken framdrift som nå ligger til grunn for de ulike parsellene i prosjektet, all den tid at det er blitt gitt ulike signaler på dette.
På bakgrunn av statsrådens svar vil jeg også peke på at det finnes andre strekninger enn Mandal-Lindesnes-Lyngdal der fullføringstidspunkt er uklart, for eksempel strekningene E18 Dørdal-Tvedestrand og E18 Arendal-Grimstad. Det vil fortsatt være nyttig med en avklaring på hvilke strekninger på E18 / E39 mellom Oslo og Stavanger som statsråden ser for seg at man ikke kan forsikre om vil stå ferdig innen 2027, og når man i så fall kan påregne at disse strekningene vil stå ferdig.
Dersom statsråden selv ikke sitter på denne oversikten antar jeg han har muligheten for å be Nye Veier om disse opplysningene, ettersom dette selskapet ligger under statsrådens ansvarsområde.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Som jeg nevnte i mitt forrige svar er jeg glad for at representanten Mørland støtter vår beslutning om å bygge firefelts motorvei, spesielt tatt i betraktning at hans eget parti hadde lagt til grunn tofelts vei på mange av strekningene. Bedre utbygging av viktige nasjonale transportstrekninger er også noe av grunnen til at regjeringen har opprettet Nye Veier AS. Det pågår nå omfattende utbygging og forberedelser til utbygging av firefelts motorveg mange steder. blant annet på strekningen mellom Stavanger og Oslo.
De visjoner og tidslinjer jeg har uttalt meg om vedr motorvei Oslo-Stavanger står jeg ved. Nye Veier AS har ansvar for å bygge ut både de gjenstående strekningene på E18 gjennom Telemark og Aust-Agder og E39 mellom Kristiansand og Stavanger. Selskapet har selv sagt at de vil kunne bygge ut de største delene av sin oppstartsportefølje på 12 år istedenfor en utbyggingsperiode på 20 år som ble skissert i Meld. St. 25 (2014-2015). For at en slik fremdrift skal være mulig er det blant annet forutsatt at selskapet lykkes i å redusere kostnadene med i størrelsesorden 20 prosent, forutsigbare statlige bevilgninger og lokal aksept for bompengefinansiering.
Jeg har flere ganger bemerket at akkurat for strekningen E39 Lyngdal-Flekkefjord i Vest-Agder fylke så kan det gå noen år ekstra før veien ble utbedret fra tofelt til firefelts motorvei. Strekningen ble åpnet i august 2006. Som et OPS-prosjekt har selskapet Allfarveg AS totalansvar for strekningen fram til 1. september 2031. Staten har forpliktet seg til et årlig beløp, for 2018 var dette kontraktsfestede beløpet 159 mill. kr.
Nye Veier AS har selv ansvar for å prioritere prosjektene innenfor sin portefølje. Selskapet vil derfor selv måtte avgjøre om det er hensiktsmessig om veien mellom Lyngdal og Flekkefjord faktisk skal bygges ut mens selskapet Allfarveg AS har ansvaret for veien slik den ligger i dag. Resultatet av disse vurderingene fra selskapet vil avgjøre når denne forholdsvis nye strekningen blir bygd ut.