Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2116 (2017-2018)
Innlevert: 24.08.2018
Sendt: 27.08.2018
Besvart: 04.09.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva mener kunnskapsministeren om at private barnehager (Læringsverkstedet) som er fullfinansiert av offentlige tilskudd og foreldrebetaling, har firedoblet sin omsetning på få år, kjøper opp hundrevis av barnehager i inn og utland, utsteder obligasjonslån i milliardklassen, og samtidig varsler innsparing og kutt av øvrig aktivitet i barnehagen for å opprettholde driftsmargin i forbindelse med økte lønnskostnader pga. bemanningsnormen?

Begrunnelse

I Dagens Næringsliv (DN) i går kommer det frem tall som viser at Norges største barnehagekjede har økt sine inntekter med 43 % første halvår i år. Kjeden har økt i ekspressfart og har ila de siste 6 årene mer enn firedoblet omsetningen. Selskapet har de to siste årene kjøpt 100 norske barnehager, i tillegg til oppkjøp i Sverige.
Nå er barnehagegruppen, ifølge DN, bekymret for sitt eget overskudd fordi de må innfri bemanningsnormen. SV mener artikkelen viser et selskap som er mer opptatt av butikk enn å sikre ett godt tilbud til barna i barnehagen, og at det er på høy tid innføre strengere regulering av sektoren. Dette for å sikre at offentlige tilskudd og foreldrebetalingen kommer barna til gode og for å beholde mangfoldet i sektoren. Økt kommersialisering- og at barnehager skal omgjøres til investeringsobjekter vil på sikt true kvaliteten på tilbudet og bidra til å svekke tilliten til offentlig finansierte velferdstjenester.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det er viktig for regjeringen at foreldre kan velge mellom ulike typer barnehager og at vi fortsetter å utvikle kvaliteten i barnehagetilbudet. De private barnehagene bidrar til et stort mangfold av ulike pedagogiske tilnærminger og tema-barnehager. Det gir foreldre større mulighet til å velge og skaper rom for læring og innovasjon i barnehagesektoren. Foreldreundersøkelsen viser at foreldrene jevnt over er litt mer fornøyde med private barnehager enn kommunale barnehager.
De private barnehageeiernes vilje til å investere og satse på drift av barnehager har vært helt avgjørende for å nå målet om full barnehagedekning. Som følge av barnehageforliket i 2003, ble det opprettet flere ulike økonomiske støtteordninger slik at utbyggingen skulle skje så raskt som mulig.
Det er viktig for regjeringen å bidra til økt kvalitet i barnehagene. Samtidig har vi ansvar for å videreutvikle alle sider ved barnehagetilbudet. Barnehagesektoren er nå mer eller mindre ferdig utbygget, og vi ser en utvikling hvor noen kjeder får økt markedsandel og høy avkastning. Kunnskapsdepartementet har derfor satt i gang et arbeid for å vurdere om reglene er tilpasset dagens barnehagesektor. Regjeringen er opptatt av å sikre at offentlige tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode.
Private og kommunale barnehager likebehandles økonomisk ved at de får like tilskudd i den enkelte kommune. Det er i utgangspunktet positivt at private barnehager har sunn økonomi med et overskudd som gjør driften stabil og sikrer kontinuitet for både barnehagebarn og ansatte. Det er også positivt at mangfoldet av aktører bidrar til innovasjon og nyskapning i sektoren, også når det gjelder å drive gode barnehager på en kostnadseffektiv måte.
Tydelige rammer og kvalitetskrav er viktig for å sikre barna i alle barnehager trygge og gode barnehagedager i både private og kommunale barnehager.
Bemanningsnormen og den skjerpede pedagognormen i barnehagene trådte i kraft fra 1. august 2018. Formålet med de nye normene er å skape bedre kvalitet i barnehagene ved å sikre at barna har nok trygge og kompetente voksne rundt seg. Dette vil løfte de barnehagene som i dag har lav bemanning, og bidra til å sikre at offentlige tilskudd i større grad kommer barna til gode. Sammen med rammeplan for barnehagen som trådte i kraft høsten 2017 og nye språkkrav til ansatte i barnehagene, gir bemannings- og pedagognormen tydelige rammer for kvaliteten foreldre og barn kan forvente av barnehagene.
Departementet arbeider med å følge opp anmodningsvedtakene fra Stortinget som kom i forbindelse med behandlingen av representantforslagene fra SV om profittfrie barnehager, jf.
Dokument 8:43 S (2016-2017) og Innst. 283 S (2016-2017) og Dokument 8:18 S (2017- 2018) og Innst, 114 5 (2017-2018). I anmodningsvedtakene ber Stortinget blant annet regjeringen om å "vurdere om barnehagers rett til etablering og utvidelser bør endres for å ivareta mangfoldet av aktører, og komme tilbake til Stortinget med dette på egnet måte". Videre skal departementet følge opp anmodningsvedtakene fra Stortinget som kom i forbindelse med behandlingen av Prop. 67 L (2017-2018) om endringer i barnehageloven mv., jf. Innst. 319 L (2017-2018). I anmodningsvedtakene ber Stortinget blant annet regjeringen om å "se på modeller for finansieringssystemet som så langt som mulig ivaretar mangfold av private barnehager og barnehageeiere" og "ved evalueringen av kommunens tilsynsansvar sikre at det etableres et uavhengig tilsynssystem for barnehagesektoren".
Vi er opptatt av at vi utvikler et fremtidsrettet regelverk for bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager som gir oss barnehager av høy kvalitet og sikrer at offentlige tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode.