Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2117 (2017-2018) Innlevert: 24.08.2018 Sendt: 27.08.2018 Besvart: 03.09.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen
Eirik Sivertsen (A): Bestemmelsene om begrensninger i utlendingers mulighet for å ta med fisk ut av landet er hjemlet i Havressursloven, og omfatter derfor ikke fisk fanget i vassdrag.Hva er begrunnelsen for at villaks og andre fiskearter i ferskvann ikke skal være omfattet av den såkalte turistkvoten og hvilke initiativ vil statsråden ta for å begrense utlendingers muligheter til utførsel av fisk fanget i vassdrag?
Ola Elvestuen: Nærings- og fiskeridepartementet forvalter Forskrift om utførselskvote av fisk og fiskevarer fra sportsfiske. Forskriften er fastsatt med hjemmel i lov 6. juni 1997 nr. 32 om innførsle- og utførsleregulering. Forskriften gjelder ikke fangst av laks, ørret, røye eller ferskvannsfisk. Etter forskriften er det ikke tillatt å føre ut av landet mer enn 10 kg fisk eller fiskevarer pr. person, inkludert bearbeidede produkter, innenfor en periode på sju kalenderdager. Dersom det kan dokumenteres at fisken er fanget i regi av en registrert turistfiskevirksomhet, er det tillatt å føre ut 20 kg. Norsk fiskeri er en bærebjelke i norsk økonomi, og for bosetting og næringsliv langs kysten. En av hovedbegrunnelsene for å innføre utførselskvoten i 2006 var hensynet til vern av kysttorskbestandene. Særlig ettersom beskatningstrykket fra turistfisket foregår kystnært, var det viktig å signalisere handlekraft overfor næringsvirksomhet som baserer seg på fellesskapets ressurser i havet.Fra 1. januar 2018 fastsatte Nærings- og fiskeridepartementet i tillegg Forskrift om turistfiskevirksomheter. Reglene pålegger turistfiskevirksomheter å registrere seg og bidra til rapportering av fangst.Disse tiltakene kan sees i sammenheng med myndighetenes behov for oversikt over aktiviteter som er basert på uttak av marine ressurser, for bedre å kunne sikre fiskebestandene for framtida. Forvaltningen av laks, sjøørret, sjørøye og innlandsfisk hører inn under Klima- og miljødepartementets ansvarsområde og reguleres etter lakse- og innlandsfiskloven. Lakse- og innlandsfiskloven inneholder en rekke bestemmelser om vern og utvikling av fiskebestandene og om fiske, fisketider, fiskemåter, redskapsbruk mv. Loven gir også muligheter for å fastsette nærmere bestemmelser for å ta vare på bestandene av laks, sjøørret, sjørøye og innlandsfisk. Miljømyndighetene har satt i verk en rekke reguleringer for å sikre bestandene, og vi har nå en streng regulering av fisket etter laks, sjøørret og sjørøye. Det ble gjennomført en hovedrevisjon av reguleringen av fisket etter laks, sjøørret og sjørøye i sjø og elv i forkant av sesongen 2016. Reguleringene skal i utgangspunktet vare i en periode på fire til fem år, men det vil bli gjennomført justeringer i perioden om nødvendig. Det har på denne bakgrunn ikke vært vurdert som nødvendig å benytte utførselsregulering av fangst som virkemiddel for å sikre bestandene av laks, sjøørret, sjørøye og innlandsfisk. Jeg ser heller ikke behov for å ta initiativ til å vurdere dette virkemiddelet i nær framtid.