Kari Elisabeth Kaski (SV): Kan statsråden redegjøre for den faglige begrunnelsen for de varslede endringene i bistandsforvaltningen, og mener statsråden at en slik reform er tilstrekkelig utredet?
Begrunnelse
Statsråden har tidligere i år varslet en større bistandsreform, og en omorganisering av forvaltningen av norsk bistand.
Det har blitt henvist til at det er gjort en rekke gjennomganger av organiseringen av tilskuddsforvaltningen, og at det dermed ikke behøves nye utredninger. Det framstår imidlertid uklart hvordan statsråden kan konkludere med at disse rapportene anbefaler de grepene som er varslet om å skille fag og forvaltning. KPMG-rapporten som kom tidligere i år anbefalte derimot et tydeligere skille mellom arbeidsoppgavene til Norad og UD, at hovedregelen bør være at ansvaret for tilskuddsforvaltning legges til Norad "kanskje bortsett fra den mest politiserte områdene, som fred- og forsoning», mens politikkutvikling bør være UDs anliggende. Flere har også reagert på det som framstår som en forhastet prosess.
Det er statsrådens ansvar å bestemme organiseringen av forvaltningen, men ettersom dette har skapt betydelig debatt og reaksjoner i fagmiljøene ber jeg om en begrunnelse fra statsråden for de endringene som er varslet.