Arne Nævra (SV): En mulighet som kan sikre at godsselskapene kan kjøre lengre tog og dermed øke godsmengden på bane, selv på dagens infrastruktur, er å gjøre en oppmykning i jernbaneforskriften som sier at persontog har forrang for godstog.
Vil statsråden vurdere å åpne for andre kriterier for nattog, dersom det innebærer at godsselskapene kan kjøre med lengre tog enn i dag uten at det påvirker rutene for persontog i stor grad?
Begrunnelse
I dag er reguleringen av hvilke type tog som har forrang på banenettet regulert gjennom Network Statement, som bygger på jernbaneforskriften. I § 9-5 i jernbaneforskriften står det at «tjenester som inngår i kontrakt med staten om offentlig tjenesteyting», alltid skal prioriteres foran godstransport. Det betyr at persontog har forrang for godstog. Det er det gode grunner til, da jernbanenettet skal frakte millioner av pendlere og reisende hvert år. Likevel peker flere aktører i næringen på at dersom man hadde myket opp denne paragrafen, og åpnet for en endring av prioriteringene utenfor de mest trafikkerte områdene, vil det bety at godstogene kan bli om lag 100 meter lengre på dagens infrastruktur. Godstog kjører på natten så i praksis vil dette være begrenset til å ha innvirkning på hvor lang tid nattogene bruker. Det kan innebære at nattogene kommer noen minutter senere frem, men dette kan være verdt å vurdere opp mot gevinsten av å øke overføringen av gods fra vei til bane.