Terje Aasland (A): Regjeringen vil at Color Line skal kunne flagge Kiel-fergene til NIS og med det erstatte 685 norske sjøfolk med billigere utenlandsk arbeidskraft.
Vil regjeringen opprettholde språkkravet slik at store deler av det utenlandske mannskapet må beherske skandinavisk eller er statsrådens hensikt å endre språkkravet, vil han evt. gjøre andre endringer for å sikre at Color Line skal få «full effekt» og kunne bytte ut nesten 685 ansatte, eller er regjeringens regnestykker feil?
Begrunnelse
Regjeringen vil at Color Line skal kunne flagge Kiel-fergene til NIS og med det erstatte 685 norske sjøfolk med billigere utenlandsk arbeidskraft. Arbeiderpartiet mener endringen både er urettferdig og unødvendig og frykter at den vil starte et kappløp mot bunnen i Norden.
Gang på gang viser det seg også at grunnlaget for beslutningen er mangelfullt og dårlig utredet.
Regjeringen har ved flere anledninger informert Stortinget om at staten vil spare om lag 100 millioner på at Color Line får flagge til NIS, herunder i svar på budsjettspørsmål både fra Arbeiderpartiet og SV. I disse svarene viser regjeringen til forutsetningene i Fartsområdeutvalgets innstilling, herunder at 685 norske ansatte skal erstattes med billigere utenlandsk mannskap.
I Fartsområdeutvalgets innstilling står det at “språkkravet må evt. endres dersom fulle effekter av NIS-registrering skal kunne tas ut”. Men i svar til komiteen 25. april d.å. skriver statsråden at «Når det gjelder språkkravet, har departementet ikke vurdert fartsområdeutvalgets anbefaling dithen at den ble gitt under en forutsetning av at dette kravet fjernes».
Dette fremstår meget uklart: I sikkerhetsbemanningen, som språkkravet gjelder for, inngår mange av de ansatte som kan bli rammet av regjeringens endringer i NIS-forskriften og Color Lines eventuelle omflagging, etter hva jeg forstår. I brev til Norsk Sjømannsforbund av 1. mars skriver statsråden følgende «På de to skipene inngår i sikkerhetsbemanningen 157-181 stillinger innen forpleiningspersonell (catering personell), avhengig av antall passasjerer». Dette betyr etter hva undertegnede kan forstå at det er betydelig færre enn 685 som ikke er omfattet av språkkravet. Det er dermed uklart hvordan Color Line skal kunne «ta ut effekt» dersom statsråden ikke endrer språkkravet. Språkkravet er viktig for sikkerheten i en nødsituasjon og besetningen som er en del av sikkerhetsbemanning må beherske et skandinavisk språk.