Skriftlig spørsmål fra Lise Christoffersen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2271 (2017-2018)
Innlevert: 13.09.2018
Sendt: 14.09.2018
Besvart: 20.09.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Lise Christoffersen (A)

Spørsmål

Lise Christoffersen (A): Under Stortingets behandling av Meld. St. nr. 33 (2015-2016) NAV i en ny tid uttrykte regjering og stortingsflertall et ønske om utvidet samarbeid med bemanningsbransjen.
Har NAV lokalt, regionalt og/eller sentralt inngått nye avtaler eller utvidet samarbeidet med bemanningsforetak etter dette, i hvilket omfang foregår formidlinger fra NAV via bemanningsbransjen, og hvilke kontrollrutiner har etaten etablert for å forsikre seg om at slike formidlinger skjer i tråd med gjeldende og kommende lover og regler?

Begrunnelse

Spørsmålet gjelder om NAV på ulike nivåer har tatt initiativ til utvidet samarbeid med bemanningsbransjen etter Stortingets behandling av nevnte stortingsmelding, på hvilken måte, via konkrete avtaler eller ved praksis.
Spørsmålet må også sees i lys av Stortingets lovvedtak av 11. juni 2018 under behandling av prop. 73 (2017-2018) om endringer i arbeidsmiljøloven (fast og midlertidig ansettelse og innleie fra bemanningsforetak)som trer i kraft 1. januar 2019 for nye innleieforhold og fra 1. juli 2019 for innleieforhold som gjelder ved ikrafttredelsen av nye regler fra 1. januar 2019. Det er av interesse for Stortinget å få vite hvordan NAV er forberedt eller forbereder seg på å etterleve de nye og strengere reglene for faste og midlertidige ansettelse og for innleie.
Når det gjelder kontrollrutiner, er det viktig at førstelinja i NAV har god kjennskap til gjeldende og kommende regler for midlertidighet og innleie, og at det finnes gode kontrollrutiner som sikrer at det ikke foretas formidlinger fra NAV, verken direkte eller indirekte via bemanningsbransjen, som er i strid med det regelverket som til enhver tid gjelder.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst meg om at Arbeids- og velferdsetaten over lang tid har hatt et godt samarbeid med bemanningsbransjen om formidling av arbeidskraft, og det er inngått intensjonsavtaler med flere bemanningsbyråer. Målet med intensjonsavtalene er å skape en overordnet forankring og legge til rette for at NAV-kontor/NAV fylke skal kunne inngå gode samarbeidsavtaler med bemanningsbyråenes lokale avdelinger. Samarbeidet med disse virksomhetene kan legge til rette for spredningen av kompetansen som etterspørres og dermed øke mobiliteten i arbeidsmarkedet.
Som en oppfølging av Meld.St. 33 (2015-2016) har Arbeids- og velferdsdirektoratet inngått nasjonale intensjonsavtaler om rekruttering, inkludering og kvalifisering med NHO Service og handel på vegne av bemanningsbransjen. I tillegg er det også inngått intensjonsavtaler med de fem største bemanningsbyråene: Adecco, Manpower, Randstad, Jobzone og Personalhuset.
Det er videre inngått lokale samarbeidsavtaler mellom NAV-kontorer og bemanningsbyråenes lokale avdelinger. Hensikten med de lokale samarbeidsavtalene er å formalisere samarbeidet med bransjen. I avtalene legges det blant annet til grunn at alle ansettelser og Arbeids- og velferdsetatens virkemiddelbruk skal følge gjeldende regelverk.
Samarbeidet mellom Arbeids- og velferdsetaten og bemanningsbransjen innebærer blant annet at etaten henviser arbeidssøkere til bemanningsbyråer, og at etaten og byråene utveksler informasjon om arbeidsmarkedet. Videre arrangerer etaten jobbmesser for bemanningsbyråer og øvrige arbeidsgivere lokalt når det er behov for arbeidskraft innen ulike bransjer. Arbeids- og velferdsetaten bidrar til å dekke bemanningsbransjens behov for arbeidskraft ved å formidle arbeidssøkere til ledige stillinger. Bemanningsbyråer kan levere tilbud om kvalifiseringstiltak og andre relevante tjenester som kan bidra til å få Arbeids- og velferdsetatens brukere kommer over i arbeid. Andelen av formidlinger til bemannings-bransjen har hatt en liten økning fra 8 % i 2016, 9 % i 2017 og 10 % hittil i 2018.
Hva gjelder etterlevelse av regelverk blir bemanningsbyråene behandlet på lik linje med øvrige arbeidsgivere som ønsker hjelp til rekrutteringsbistand. Etaten er avhengig av et godt samarbeid med arbeidsgivere for å lykkes med sitt samfunnsoppdrag med å sikre et velfungerende arbeidsmarked og få flere i arbeid. Det er viktig å understreke at det er den enkelte arbeidsgiver som er ansvarlig for at reglene følges og at ansettelser og innleieforhold er lovlige.
Jeg er videre kjent med at NHO Service har etablert en frivillig revisjonsordning fra 1. januar 2014 for bemanningsbedrifter. Revisjonsordningen innebærer at bedrifter kan få dokumentert sin profesjonalitet som arbeidsgiver gjennom ekstern revisjon av sentrale rutiner og praksis når det gjelder forpliktelser etter arbeidsmiljøloven.
Arbeids- og velferdsdirektoratet informerer etaten om de nye reglene om innleie som trer i kraft 1. januar 2019 som ledd i den alminnelige kompetanseoppbyggingen. Jeg nevner også at alle de statlige etatene inkludert Arbeids- og velferdsetaten, har fått en fellesføring om at det forventes at de går foran i arbeidet med å fremme et seriøst arbeidsliv. Arbeids- og velferdsetaten skal ved tildeling av oppdrag og i oppfølging av inngåtte kontrakter sikre at deres leverandører følger lover og regler.