Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2286 (2017-2018)
Innlevert: 17.09.2018
Sendt: 17.09.2018
Besvart: 24.09.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Elbilister erfarer dårlig skilting av ladestasjoner som en klar negativ faktor ved kjøring av el-bil. I en tid da det er et erklært mål om full overgang til utslippsfrie biler, framstår det som fullstendig galt at det er mangelfull, utydelig skilting for lading langs veiene. Dette står i skarp kontrast til infoen om bensinstasjoner. Bruk av app. er klart trafikkfarlig (og delvis ulovlig).
Vil statsråden ta initiativet til at det blir gjennomført en god, planmessig skilting av ladestasjoner langs veiene?

Begrunnelse

Vi elbilister erfarer til stadighet at skiltingen til hurtigladestasjoner er tilfeldig og inkonsekvent. Det brukes apper og vi tenker ut en plan for lading før reisen starter. For bruk av app under vegs - ofte på telefonen - er trafikkfarlig og til dels ulovlig. Da er det underlig at Statens Vegvesen til tider har pekt på at elbilister bruker app - og ikke er avhengig av skilting!! Dessuten: navigeringen det siste stykket er ofte vanskelig med app, og selve ladestasjonene er ofte noe bortgjemt og slett ikke alltid i tilknytning til en bensinstasjon.
NAF har i brev 11.9.18 til vegdirektøren og statsråden utfordret skiltmyndighet og minister til å gi skilter til ladestasjoner høyere prioritet.
De sier i brevet: "Det er to hovedårsaker til at vi ønsker å få gjort noe med dette:
• Det ene er at det blir stadig flere elbiler på norske veier. I dag finnes det rundt 180 000 elbiler, eller snaut sju prosent av den norske bilparken. Andelen elbiler kommer til å vokse sterkt framover. I 2025 vil rundt hver tredje bil på norske veier være en elektrisk bil, og hver eneste nye bil skal være en nullutslippsbil. Disse bilistene bør oppleve relevant og konsekvent skilting.
• Det andre er at dagens skiltpraksis ikke henger sammen med regjeringens og Stortingets 2025-mål om nullutslippsbiler. Det er med andre ord mange som må overbevises. Rekkevidde og lading er en betydelig del av bildet. Hvis dagens bensin- og dieselbilister skal få øynene opp for det reelle omfanget av det som finnes lademuligheter, bør det finnes skilt til alle ladestasjonene".
Det elbilisten savner er klare, gode skilt, som - hvis mulig - også forteller noe på type lader (i farge, symboler etc.). Dette siste er det mulig å utrede. Men tydelig skilting selve ladestasjonen er første prioritet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Regjeringa har store ambisjonar når det gjeld reduksjon av klimagassutslepp frå transport-sektoren. I Nasjonal Transportplan 2018-2029 er det mellom anna fastsatt eit mål om at alle nye personbilar som vert registrert i 2025, skal være utsleppsfrie. Skal vi nå dette målet, må vi og gjera det attraktivt å velje bort køyretøy med konvensjonelt drivstoff – vi må leggje til rette for bruken av nullutsleppskøyretøy.
Eit viktig moment for val av el-bil som framkomstmiddel, er høvet til å lade opp undervegs, i samband med både planlagde og ikkje heilt planlagde turar – det må væra minst like lett å lade opp køyretøyet, som å fylle bensintanken. God informasjon om lademoglegheiter er sentralt i dette biletet.
Elbilforeningen har eit godt ladekart på nettet, og andre aktørar som tilbyr hurtiglading har òg gode oversyn. Det er òg mogleg å bruke appar for å planleggje turen før ein reiser heimanfrå. Dette løyser likevel ikkje alle utfordringane som førare av nullutsleppsbilar kan møte, og som førarar av bensinbilar i mindre grad treng tenke på, til dømes når køyreplanen vert endra meir eller mindre frivillig. Det er jo heller ikkje slik at alle køyreturar er nøye planlagde.
Eg vil derfor, i samarbeid med Statens vegvesen, vurdere korleis vi kan leggje til rette for til-strekkeleg og føremålstenleg skilting til ladestasjonar. I mellomtida vil eg legge til rette for at folk som sjølve søker om løyve til å skilte til ladestasjonar opplev rask og positiv saksbehandling av slike søknader.