Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2283 (2017-2018)
Innlevert: 14.09.2018
Sendt: 17.09.2018
Besvart: 20.09.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Kan statsråden opplyse om regjeringens arbeid med å utrede lovendringer som kan gi kommunene mulighet til å skille mellom ideelle og kommersielle private barnehager og når Stortinget kan forvente resultatet fra arbeidet?

Begrunnelse

Mangfoldet i barnehagesektoren svekkes ved økt kommersialisering og der store konsern kjøper opp små og ideelle barnehager. Det er økende støtte til forslaget om at velferden skal være profittfri, slik at penger bevilga til barnehage går til barnas beste, og ikke privat berikelse. Samtidig er flere bekymret over utviklingen der ideelle blir kjøpt opp av kommersielle.
I behandlingen av representantforslag om profittfri barnehage Dokument 8:18 S (2017-2018), Innst. 114 S (2017-2018) vedtok Stortinget å be regjeringen utrede lovendringer som kan gi kommunene mulighet til å skille mellom ideelle og kommersielle private barnehager. Dette er ønsket av lokalpolitikere ute i kommunene og derfor er avgjørende at Stortinget kan følge opp utredningens resultater i god tid før kommunevalget.
Vedtak 460 lyder slik: Stortinget ber regjeringen utrede lovendringer som kan gi kommunene mulighet til å skille mellom ideelle og kommersielle private barnehager, samt om det ved et slikt skille kan være formålstjenlig med alternative organisasjonsformer for å drive ideelle barnehager.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det er viktig for regjeringen at foreldre kan velge mellom ulike typer barnehager og at vi fortsetter å utvikle kvaliteten på barnehagetilbudet. De private barnehagene bidrar til et stort mangfold av ulike pedagogiske tilnærminger og temabarnehager. Det gir foreldrene større mulighet til å velge og skaper rom for læring og innovasjon i barnehagesektoren. Foreldreundersøkelsen viser at foreldrene jevnt over er litt mer fornøyde med private barnehager enn kommunale barnehager. Private barnehager i denne sammenheng inkluderer alle ikke-offentlige barnehager, altså både barnehager eid av stiftelser, aksjeselskap, enkeltmannsforetak, foreninger og lag, menigheter eller annet.
Regelverket for private barnehager ble laget i en tid der det var behov for en storstilt utbygging av kapasiteten i sektoren og flere deler av regelverket stammer fra barnehageforliket i 2003. Reglene var ment å gjøre det enkelt å starte og drive en privat barnehage, sikre god tilgang på tomter og langsiktig finansiering. Regjeringen mener det er viktig at foreldrebetaling og offentlig tilskudd kommer barna til gode og har derfor satt i gang et lovarbeid om endringer i reguleringen av de private barnehagene. Bemanningsnormen og pedagognormen som regjeringen har fått tilslutning til bidrar også til at offentlige tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode.
Eventuelle endringer i reguleringen må også være tilpasset de nye eierstrukturene i sektoren. I dette lovarbeidet vil regjeringen følge opp anmodningsvedtaket om ideelle og kommersielle barnehager som representanten Moxnes refererer til.
Jeg er opptatt av at vi ser alle forslag til endringer i reguleringen av de private barnehagene i sammenheng. Jeg vil derfor komme tilbake til Stortinget med en oppfølging av anmodningsvedtaket samtidig som departementet legger fram eventuelle andre forslag til endringer i barnehageloven.
Vi er opptatte av at vi utvikler et fremtidsrettet regelverk for bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager som gir oss barnehager av høy kvalitet og sikrer at offentlige tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode. De private barnehagene må ha rammebetingelser som legger til rette for at overskudd skal være mulig for å sikre at barnehagene har en sunn økonomi. Det er viktig å legge til rette for at driften av barnehagene er stabil over tid, slik at barna får et barnehagetilbud som er preget av kontinuitet og stabilitet.
I vårt arbeid legger vi til grunn et ønske om en mangfoldig barnehagesektor og legge til rette for effektiv barnehagedrift som gir barnehager av høy kvalitet. Om lag 140 000 barn går i dag i private barnehager, og endringene vi foreslår må ikke skape usikkerhet eller forringe det barnehagetilbudet disse barna i dag har. Det er derfor nødvendig at departementet går grundig igjennom dagens regelverk og vurdering av endringer, samt samspillet disse imellom, før vi legger frem et helthetlig forslag.