Arne Nævra (SV): SINTEF uttalte til NRK denne uken at autonome ferger bør vurderes som alternativ til nye undersjøiske tuneller og broer langs E39.
Vil statsråden ta initiativ til å inkludere autonome ferger som et eget alternativ som utredes i tillegg til de ulike bro- og tunnelalternativene langs E39, og vil Regjeringen vurdere å heller satse på dette dersom det viser seg å være billigere og gi et like godt transporttilbud?
Begrunnelse
Kostnadene for brokryssinger og undersjøiske tuneller i "Fergefri E39"prosjektet er estimert til om lag 200 milliarder, i tillegg til store årlige vedlikeholdskostnader. Transportstrategisk leder i Sintef, Beate Kvamstad-Lervold, uttaler til NRK at autonome ferger bør utredes som alternativ til broer og tuneller langs E39. Hun sier at "Det er viktig i alle store transportprosjekter å vurdere hva ny teknologi kan bety. Vi mener autonome ferger bør tas med i utredningsarbeidet." Statens Vegvesen har i dag pågående utredninger om hvordan de ulike fjordene langs E39 skal krysses. Her er det imidlertid ikke vurdert hvorvidt ny fergeteknologi kan gå inn som en del av dette. Jeg ber om at statsråden inkluderer nye autonome ferger som et selvstendig alternativ som ses opp mot fordelene og ulempene med nye broer og undersjøiske tunneler. Relevante faktorer i en slik utredning bør både være pris, kapasitet, fleksibilitet og samfunnsøkonomisk nytt.