Øystein Langholm Hansen (A): Vil statsråden vurdere å framskynde planlegging, prosjektering og bygging av ny Eigerøy bro i Egersund dersom regionen greier å etablere en finansiell forskutteringsordning?
Begrunnelse
Eigerøy bro er bygget på begynnelsen av 1950 tallet, og er en betongbro med flere spenn mellom de bærende søyler. Med seilingshøyde på 23 meter er broen det daglige bindeleddet for all næring og industri på Eigerøy, med mange store aktører innen både verftsindustri, bygg og anlegg, fiskeindustri, maritim elektronikk, i tillegg til Eigersund Havn sitt hovedanlegg. Havna inngår i Kyststamveinettet, og broen er dermed en del av denne hovedferdselsåren. Statens Vegvesen har nå lagt ned restriksjoner med vektbegrensninger på broen. Dette betyr at transport av vindmøller til kraftutbygging i Bjerkreim ikke vil kunne gjøres over Egersund Havn, men må gjøres over andre havner, som vil bety lengre transportetapper og større usikkerhet med tanke på værforholdene ved skipsanløp. Ny bro er lagt inn fullfinansiert i gjeldende NTP 2018-2028, men først helt i slutten av perioden.