Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Avisen Dagen publiserte 19.9.2018 en sak om Vinmonopolets annonsering.
Med bakgrunn i alkohollovens reklameforbud, hva er statsråden vurdering knyttet til Vinmonopolets annonsering for auksjon som sirkulerer på internett, mener statsråden at dette er et brudd på reklameforbudet, og er det i så fall behov for et tydeligere lovverk som hindrer aktører fra å markedsføre alkohol?
Begrunnelse
Saken i Dagen tar utgangspunkt i Vinmonopolets annonse for auksjonsdatoer som dukket opp på en vilkårlig nettside.
Det overordnede målet med rusmiddelpolitikken er å redusere de negative konsekvensene ved rusmiddelbruk. Et av de viktigste virkemidlene for å oppnå dette er gjennom reklameforbudet.
Vi har et strengt reklameforbud i Norge, med få unntak. Reklameforbudet har en etterspørselreduserende og holdningsendrende begrunnelse. Opplysning om auksjon er en klar oppfordring til salg, og kan derfor ikke innbefattes i unntaket.
Vinmonopolet uttaler i saken at de vil nå ut til sine kunder, og hevder dette er innenfor unntaksbestemmelsen i alkoholforskriften. Når annonserer vilkårlig sirkulerer på nett kan dette fort bli fanget opp av mindreårige. Reklameforbudet skal verne mindreårige mot å bli eksponert for markedsføring av alkohol.
Videre fremkommer det av saken at talsperson for Vinmonopolet ønsker å nå sine kunder og opplyser om at metoder som helsides-annonser blir brukt. Vinmonopolet som statlig aktør bør være opptatt av ikke å operere i en gråsone, og det må undersøkes om disse annonsene er i tråd med et helhetlig og strengt reklameforbud.
Det er viktig at statsråden klargjør reklameforbudet slik at aktører ikke får bruke unntaksbestemmelser til å oppfordre til kjøp av alkoholholdige drikker og for å skjerme barn for å få opp slike annonser når de bruker internett.