Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:2342 (2017-2018)
Innlevert: 24.09.2018
Sendt: 24.09.2018
Besvart: 01.10.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Fædrelandsvennen har en artikkel i avisa den 21.09.18 om at Agders nødnett ikke fungere ved lengre strømbrudd.
Hva er årsaken til at nødnettet ikke fungerer ved lengre strømbrudd, kan ministeren garantere at dette ikke er en følge av kuttene i budsjettene for DSB de siste årene, og hva vil justisministeren gjøre for at nødnettet skal fungere også ved lengre strømbrudd?

Begrunnelse

I Fædrelandsvennen 21.09.18 karakteriserer varaordfører i Lindesnes Per Olav Skutle (V), det som en skandale at ikke nødnettet for Agder fungere når strømmen går. Lederen for 110 sentralen bekrefter at dette har vært situasjonen etter etableringen for fire år siden, og fylkesberedskapssjef i Agder, Yngve Årø, bekrefter bildet i nettavisen den 23.09.
Dette har vært kjent siden oppstarten i 2014, men er til nå ikke blitt løst. Det skaper utrygghet i befolkningen og frustrasjon hos rednings- og hjelpemannskaper at nødnettet i Agder ikke fungerer.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Nødnett er et robust og driftssikkert nett, og langt bedre enn de sambandsløsningene nødetatene hadde før 2015, men i likhet med andre telenett blir det påvirket av ekstremvær der strømmen blir borte over lang tid.
Ved behandling av St.prp.nr. 1 Tillegg nr. 3 (2004-2005), jf. Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005), som la sentrale føringer og rammer for Nødnettprosjektet, ble det besluttet at bruk av eksisterende infrastruktur bl.a. var avgjørende for å holde kostnadene ved både utbygging og drift nede. Selv om Nødnett inneholder en rekke forsterkende mekanismer vil det kunne rammes av feil i tele- og strømnettene, jf. bl.a. omtale i Meld. St. 29 (2011-2012) og Meld. St. 21 (2012-2013).
Nødnett inneholder en rekke elementer som bidrar til god robusthet og driftstid ved bl.a. strømbrudd. Nødnett har mer nødstrøm enn de vanlige mobilnettene, og nød-strømkapasiteten er bedre sammenlignet med det som opprinnelig var kontraktsfestet. Ingen basestasjoner i Nødnett har mindre enn 8 timer reservestrøm, 15 prosent av basestasjonene har 48 timer, og 8 prosent har 20 timer reservestrøm. I tillegg er basestasjonene i Nødnett koblet sammen i ringer med to transmisjonslinjer inn til alle basestasjoner (såkalt redundans). Blir det brudd på en av linjene, for eksempel ved graveuhell, er den andre linjen fremdeles operativ. Nødnett har videre strenge krav til dekning, oppetid og døgnkontinuerlig overvåkning og feilretting. Nødnett har også reserveløsninger som muliggjør at innsatspersonell kan kommunisere med hverandre innenfor avgrensede områder når infrastrukturen er nede.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) opplyser at flere tiltak er gjennomført etter 2014 for økt robusthet i Agder. Alle basestasjonene har fått installert overspenningsvern og DSB har utført en systematisk gjennomgang av alle leide transmisjonslinjer i Nødnett for å kartlegge svakheter. DSB har i etterkant utbedret transmisjonsnettet og har redusert sannsynligheten for at én enkelt feil kan sette flere basestasjoner ut av drift. Utbedringer er utført i 2017 og 2018, og dekker hele landet.
DSB har inngått et samarbeid med 16 kraftselskaper rundt om i landet de siste årene. Samarbeidet innebærer en oppgradering av reservestrømkapasitet på utvalgte Nødnett-basestasjoner i kraftselskapenes områder gjennom felles investering. Per i dag er rundt 170 basestasjoner oppgradert fra 8 timer til 20 timer reservestrømkapasitet som følge av dette. DSB opplyser at de har vært i dialog med Agder Energi om et mulig samarbeid, men dette har foreløpig ikke resultert i noe samarbeid.
Staten har en avtale med Motorola om utbygging, vedlikehold og drift av Nødnett til 2026, utarbeidet i tråd med føringer fra Stortinget. DSB jobber kontinuerlig med forbedringer av Nødnett innenfor rammen av kontrakten. En ytterligere kvalitetsheving av et allerede godt Nødnett må håndteres i de ordinære budsjettprosesser og prioriteres opp mot andre viktige tiltak.
Direktoratet for nødkommunikasjon, herunder ansvaret for Nødnett og bevilgninger på kap. 456/3456, ble virksomhetsoverdratt til DSB 1. mars 2017. Endringer i DSBs budsjett over kap. 451/3451 de siste årene har i liten grad påvirket dette fagområdet eller Nødnett-kontrakten.