Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:2353 (2017-2018)
Innlevert: 25.09.2018
Sendt: 26.09.2018
Besvart: 03.10.2018 av fiskeriminister Harald T. Nesvik

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Sjømatnæringen har stort potensial for mer frakt på sjøen. I årets tildelingsrunde under tilskuddordningen for godsoverføring fra vei til sjø har Kystverket kun prioritert støtte til en sjømataktør; Hav-Lines slaktebåt. Båten skal frakte laks rett fra merd til Danmark, og slakte/sløye ombord. Prosjektet skal ha fått Enova-støtte til teknologiutvikling.
Deler fiskeriministeren undertegnedes bekymring ved at vi her bruker statlige støtteordninger til å flytte arbeidsplasser i foredlingsindustrien til utlandet?

Begrunnelse

Med tverrpolitiske ambisjoner om vekst i sjømateksporten, er det viktig å finne alternative og bærekraftige transportløsninger til dagens frakt på vei. Det er derfor positivt at flere sjømataktører har søkt om tilskudd under insentivordningen for overføring av gods fra vei til sjø. Bl.a. gjelder dette flere aktører i Midt-Norge, som søkte om støtte til å etablere en fast lakserute mellom Trøndelag og Europa. Da Kystverkets tildelinger under insentivordningen ble kjent forrige uke, ble det imidlertid klart at Kystverket, med begrensede midler under ordningen, har prioritert Hav Lines slaktebåt som eneste sjømatprosjekt under ordningen. Dette prosjektet skal også tidligere ha fått statlig støtte til utvikling av teknologien ombord i fartøyet. Undertegnede har denne våren i en interpellasjon til tidligere fiskeriminister Sandberg stilt spørsmål ved konseptet med slaktebåter som frakter laks direkte fra merd, slakter og sløyer ombord, og deretter leverer direkte til Danmark. Bl.a. kan det her stilles spørsmål knyttet til regelverket som oppfattes som uklart, ved at man her åpner for å eksportere produksjonfisk direkte til bearbeiding i utlandet.
Et av formålene med akvakulturloven er verdiskaping langs kysten, og det er et politisk mål å øke bearbeidingsgraden for å skape flere lønnsomme arbeidsplasser og øke den innenlandske verdiskapingen. Slaktebåter som leverer direkte til utlandet medfører at investeringer i arbeidsplasser knyttet til slakterivirksomhet og innenlandsk bearbeiding, settes under press. Vi er også bekymret for at man ev også kan komme i en situasjon med at disse båtene skal opereres med utenlandsk mannskap, levere direkte på kontinentet og på sikt muligens også ha utenlandsk eierskap. Det vil gi lite motivasjon for kommuner langs kysten til å stille sjøareal til disposisjon dersom det ikke gir arbeidsplasser på land.
Vårt utgangspunkt er derfor at vi bør se nærmere om hvilke konsekvenser disse slaktebåtene får og regelverket knyttet til disse, slik at vi sikrer størst mulig innlands verdiskaping. Det stilles også spørsmål ved den prioritering som her er gjort av Kystverket, og hvorvidt samfunnsmessige
hensyn er vektlagt.

Harald T. Nesvik (FrP)

Svar

Harald T. Nesvik: Regjeringen er opptatt av å legge til rette for en lønnsom og bærekraftig oppdrettsnæring og en lønnsom sjømatindustri. Jeg skulle gjerne sett at mer av sjømaten bearbeides i Norge ut over slakting, men faktum er at en høy andel av oppdrettslaksen eksporteres som hel, sløyd fisk, og den videre bearbeidingen skjer i utlandet. Det er flere årsaker til dette, bl.a. kostnadsnivået i Norge og høyere tollbelastning for bearbeidede produkter til vårt viktigste marked, EU. Regjeringen arbeider kontinuerlig for at sjømatnæringen skal ha gode rammevilkår i Norge, slik at den innenlandske bearbeidingen kan øke. Regjeringen er imidlertid motstander av å pålegge bearbeiding i Norge som næringen selv ikke anser som lønnsom. Da reduserer vi verdiskapingen fremfor å øke den.
Jeg har merket meg fremveksten av slaktebåter generelt, og Hav Lines prosjekt spesielt, og jeg vil følge nøye med på hvordan dette utvikler seg videre. Jeg er ikke overrasket over at oppdrettsnæringen ser på mulighetene for å effektivisere driften og øke lønnsomheten. Vi skal være glade for at næringen tenker nytt, og at den vurderer nye løsninger som kan ta næringen fremover. Når lønnsomheten øker, øker også verdiskapingen og dermed næringens skattebidrag.
Jeg har merket meg at Hav Line mener at de vil kunne oppnå bedre kvalitet på fisken, redusert svinn og ikke minst bidra til redusert klima- og miljøbelastning gjennom at antallet vogntog på norske veier blir redusert. Det siste er også bakgrunnen for at prosjektet har mottatt støtte fra Kystverket gjennom tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til sjø. Tildelingen er basert på kriterier om at sjøtransporttilbudet som etableres, genererer samfunnsnytte som følge av at transporten foregår på kjøl istedenfor på vei, er avhengig av støtte for å opprettes, og er levedyktig etter støtteperiodens utløp (maksimum tre år). Tilskuddsordningen ligger under samferdselsministerens ansvarsområde.
Jeg mener at vi må kunne ha ordninger for å støtte prosjekter som i stor grad kan bidra til regjeringens målsetting om å redusere miljømessige og andre samfunnsmessige belastninger fra godstransport på norske veier, samtidig som at vi tar i bruk andre virkemidler for å legge til rette for økt bearbeiding i Norge.
Foreløpig er det kun Hav Line som planlegger å frakte laksen direkte til kontinentet med sin slaktebåt. Det gjenstår å se hvordan dette konseptet vil fungere. Jeg minner dessuten om problemstillingen knyttet til fiskekvalitet og håndtering av produksjonsfisk, som spørsmålsstiller også er inne på. Jeg har sagt tidligere at jeg ikke vil endre gjeldende bestemmelser for produksjonsfisk i den forestående høringen av fiskekvalitetsforskriften. Jeg legger her til grunn at aktørene har løsninger for å håndtere dette, og at de forholder seg til gjeldende regelverk hva gjelder håndtering av produksjonsfisk.
I fremtiden vil vi kunne se et mangfold av konsepter og logistikkløsninger. Det viser at næringen har evne til omstilling og innovasjon. Jeg er trygg på at vi også i fremtiden vil ha en betydelig industri i Norge basert på bearbeiding av sjømat, og at sjømatnæringen vil fortsette å være en viktig bidragsyter til verdiskaping og sysselsetting langs kysten. Jeg er opptatt av å legge til rette for at mer bearbeiding av fisk skal skje i Norge, for å kunne skape flere arbeidsplasser og økt verdiskaping i sjømatnæringen. Dette gjøres gjennom forutsigbarhet og gode rammebetingelser.