Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til barne- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:7 (2018-2019)
Innlevert: 01.10.2018
Sendt: 02.10.2018
Besvart: 05.10.2018 av barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Bladet Motor har nylig avslørt at kjøpere av bruktbiler som blir lurt og får støtte av Forbrukerklageutvalget systematisk ikke får tilbake pengene sine fra useriøse bruktbilforhandlere, en av de største avsløringene på brudd på forbrukernes rettigheter på lenge.
Hvordan vil statsråden sørge for at kjøpere av bruktbiler får sine rettigheter i veratt, vil statsråden sørge for bedre hjelp til innkreving av penger etter vedtak i klageutvalget, og bedre samordning mellom namsmann og klageutvalget og andre instanser?

Begrunnelse

Bladet Motor har avslørt at mange bruktbilkjøpere ikke får tilbake pengene sine etter å ha blitt lurt av useriøse bruktbilforhandlere, selv om de har vedtak i Forbrukerklageutvalget som sier at de skal få tilbake pengene. Det viser seg at det er lite hjelp å få fra forbrukerinstanser og namsmann til å kreve inn pengene, og at useriøse aktører som kjenner systemet bevisst unngår å betale fordi det blir dårlig fulgt opp.

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Mange forbrukere opplever problemer etter bruktbilkjøp. Klager knyttet til bil er øverst på Forbrukerrådets klagestatistikk. I 2017 ble over 2000 slike klager behandlet, og over 700 av disse gikk videre til Forbrukerklageutvalget. Det er også et betydelig antall bruktbilsaker som behandles i forliksrådene og videre oppover i domstolsystemet. Som oftest skyldes klagene at det er oppdaget tekniske feil eller mangler ved bilen i etterkant av kjøpet.
Undersøkelsen som bladet Motor har gjennomført og som det vises til i brevet, tyder på at mange kjøpere har vanskeligheter med å få oppgjør fra bruktbilselgere etter å ha vunnet en klagesak i Forbrukerklageutvalget eller domstolene. Det fremgår av undersøkelsen at dette kan skyldes både manglende evne og manglende vilje hos selgeren. Det er beklagelig at den som har vunnet frem med sin sak og dermed har et rettmessig krav, likevel har store problemer med å få oppgjør fra selgeren. Jeg vil imidlertid peke på at denne typen krav etter begjæring fra kjøperen blir forfulgt på vanlig måte fra namsmyndighetenes side, og i så måte ikke står i noen dårligere stilling enn andre gjeldskrav. Jeg har tillit til at namsmyndighetene gjør det som er nødvendig for å inndrive også slike krav. Dersom selgeren har inntekter eller eiendeler som kan brukes til dekning, vil oppgjør normalt komme i stand, om nødvendig etter at det er avholdt tvangsforretning eller gjennomført konkursbehandling hos selger. Dersom selger er uten midler til å dekke det aktuelle kravet, vil imidlertid kjøper måtte gi tapt. Men slik vil situasjonen være i alle gjeldssaker hvor motparten ikke evner å gjøre opp for seg. Jeg kan etter dette vanskelig se at problemet skyldes mangel på samordning mellom namsmannen og Forbrukerklageutvalget, eller mangel på bistand til innkreving i disse sakene.
Den er også mye den enkelte bruktbilkjøper kan gjøre for å unngå problemer i etterkant av kjøpet. Det er bl.a. viktig både å få vurdert bilens tilstand nøye.. Det tryggeste er å påse at bilen som vurderes kjøpt har en grundig tilstandsrapport, slik at eventuelle feil og mangler kan fremkomme før kjøpet avgjøres. Da er det lettere å unngå kostnadskrevende konflikter i etterkant. På Forbrukerrådets nettsider finnes en rekke råd og tips om hvordan bruktbilhandelen kan gjøre tryggere.