Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:13 (2018-2019)
Innlevert: 02.10.2018
Sendt: 02.10.2018
Besvart: 09.10.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Forutsatt at regelverket endres slik at Color Line gis mulighet til å registrere skipene på ruten Oslo – Kiel i NIS, hva vil de budsjettmessige konsekvensene være av at selskapet erstatter 685 norske ansatte med utenlandske og organiserer driften slik at de er i posisjon til å motta refusjon for de 685 utenlandske ansatte?

Begrunnelse

Viser til statsrådens brev til næringskomiteen av 2. mai d.å. hvor han skriver:

«Forutsatt at regelverket endres, slik at Color Line gis mulighet til å registrere skipene på ruten Oslo – Kiel i NIS, er det ingen rettslige skranker som hindrer rederiet i å organisere driften sin annerledes for å komme i en posisjon til å motta refusjon eller som formelt hindrer rederiet i å ansette flere enn 685 på hjemlandets vilkår.»

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: I vurderingen av de budsjettmessige konsekvensene av å endre fartsområdebestemmelsene for utenriksferger i NIS og opprette en egen tilskuddsmodell for disse skipene, har departementet lagt til grunn de samme forutsetningene om endringer i besetning og antall sjøfolk som Fartsområdeutvalget gjorde i sine vurderinger. I utvalgets flertallsanbefaling var det en forventning om at Color Line skal sikre NOR-betingelser for norske dekk- og maskinmannskap, samt definerte lederstillinger innen restaurant, butikk, kjøkken og hotelldrift på rutene utenfor Norden. Jeg har ikke grunnlag for å anta et annet utfall enn hva flertallet i utvalget gjorde. Jf. Prop. 1 S (2018-2019) for Nærings- og fiskeridepartementet, anslår regjeringen at å gjennomføre endringene i fartsområdebestemmelsene for skip i NIS og innføre en egen tilskuddsmodell for disse skipene med virkning fra 1.1.2019 vil redusere bevilgningsbehovet i tilskuddsordningen for sjøfolk med om lag -35 mill. kroner i 2019. Helårsvirkningen er anslått til -100 mill. kroner. Jeg vil også presisere at tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er regelstyrt og rettighetsbasert. Rederier med skip under norsk flagg kan, avhengig av skipets virksomhet, søke om støtte tilsvarende innbetalinger av norsk skatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for sine tilskuddsberettigede ansatte under én av ni ulike tilskuddsmodeller. Støtten gjelder kun for mannskap som skatter til Norge, men det har alltid vært slik at andre EØS-borgere som oppfyller vilkårene for tilskudd kan omfattes av ordningen. Samlede utbetalinger av tilskudd beror i stor grad på utviklingen i antallet tilskuddsberettigede sjøfolk i ordningen og lønnsnivået blant disse gjennom budsjettåret.