Arne Nævra (SV): En viktig konkurransefaktor for å ta toget, er god nettilgang slik at man kan jobbe effektivt eller ha sosial kommunikasjon. Mange reisende opplever denne tilgangen, enten som mobildekning eller WIFI-dekning som svært dårlig, ikke minst på Nordlandsbanen. Jernbanedirektoratets utredning av 25.4.18 om dette temaet skisserer flere løsninger og antatte kostnader.
Hvilken plan har statsråden og regjeringen for å implementere konklusjonene i denne utredningen og ta et krafttak for å rette opp manglene, og i hvilke årsbudsjetter?
Begrunnelse
Den siterte utredningen fra Jernbanedirektoratet gjennomgår flere strategier for å få en bedre mobildekning/nettilgang for de reisende med tog: https://www.jernbanedirektoratet.no/contentassets/d5814aa23525446f963420b7338a9b5b/plan-for-mobildekning-til-togreisende.pdf
Anbefalt strategi i rapporten er det de kaller Dekningsstrategien. Den innebærer tiltak både i tog og i infrastrukturen. Tiltakene i tog vil alene gi et stort løft i brukeropplevelsen, sies det. Videre legger Dekningsstrategien opp til å innfri ambisjonsnivået på de mest trafikktette strekningene i landet først. Da kommer Rørosbanen og Nordlandsbanen svært dårlig ut.
Men den totale kostnaden for å innfri hele dekningsstrategien er beregenet til 3098 millioner kroner.
I forhold til hva dette betyr av tilfredshet hos passasjerer, og dermed økt konkurransefortrinn i en miljømessig ønsket retning synes dette som en relativt liten kostnad, og mange vil synes det er trist at det foreslås så lang periode for innfasing som seks år. I rapporten sies det nemlig at:
"Dekningsstrategien antas å kunne bli fullført i løpet av en seksårsperiode, men gevinster vil kunne hentes ut fortløpende, særlig som følge av etablering av mobilforsterkere i tog."