Sveinung Stensland (H): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å imøtekomme politiets ønske om bedre sikring av Karmsund bru i Karmøy kommune, tilsvarende tiltakene som nå er under planlegging ved bybroen i Stavanger?
Begrunnelse
Haugesunds Avis viser til statistikk fra Sør-Vest politidistrikt over det politiet omtaler som mulige suicidale hendelser på Karmsund bru i tidsrommet mai 2017 til august 2018. 19 hendelser ble registrert i denne perioden. Politiet uttaler at de fleste personene dette dreier seg om, er unge mennesker rundt 20-årsalderen.
Temaet unge og psykisk helse er viktig, vi må yte hjelp til dem som trenger det. Samtidig er det viktig å forebygge, slik regjeringen bidrar til blant annet gjennom opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse, satsningen på flere helsesøstre og psykologer i kommunene.
Skolehelsetjenesten er styrket, det innføres pakkeforløp for barn og unge med psykiske lidelser samt det ryddes opp i egenandelsordningene for disse.
En annen form for forebygging er å sikre steder med mange hendelser som nevnt over. Jeg noterer at et slikt arbeid er igangsatt ved bybroen i Stavanger, uavhengig av det er det naturlig å se på Karmsund bru.
Haugesunds Avis og Sør-Vest politidistrikt har valgt å beskrive omfanget av mulige suicidale hendelser ved broen, noe som er nyttig men også gjør sterkt inntrykk. Problemstillingen er i grenselandet mellom forebygging av selvmord, altså helse, og sikring av et viktig veianlegg. Jeg legger til grunn at eventuelle tiltak på Karmsund bru vil tilligge samferdselsministerens ansvarsområde.
Karmsund bru er en buebro på Europavei 134 som forbinder øyen Karmøy med fastlandsdelen av Karmøy kommune og Haugesund. Broen som går over Karmsundet, ble åpnet 22. oktober 1955, og er en buet og klinket stålfagverksbro. Broens lengde er 691 meter, og største spenn er 184 meter. Seilingshøyden er 46 meter, og broen har i alt 37 spenn. Karmsund bru har en ÅDT på rundt 20000 og Karmsundet som er en hovedled langs kysten, har stor skipstrafikk året rundt.