Skriftlig spørsmål fra Marius Meisfjord Jøsevold (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:131 (2018-2019)
Innlevert: 12.10.2018
Sendt: 15.10.2018
Besvart: 18.10.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Marius Meisfjord Jøsevold (SV)

Spørsmål

Marius Meisfjord Jøsevold (SV): Viser til søknad fra Saltdal videregående skole om nytt studietilbud i Sceneproduksjon. Utdanningsdirektoratet har anbefalt søknaden, men den er avslått av Kunnskapsdepartementet.
Kommer statsråden til å se på Saltdal videregående skoles søknad på nytt, og eventuelt vurdere å la skola få igangsette tilbudet?

Begrunnelse

Saltdal videregående skole har søkt om etablering av et nytt studietilbud i Saltdal: Sceneproduksjon (lyd, lys og sceneteknikk). Dette vil være et nytt nasjonalt tilbud, som har blitt arbeidet godt med over lang tid. En etablering av et tilbud innen lys, lyd og sceneproduksjon er nyskapende. det er et fagområde som ikke finnes idag, men som bransjen etterspør. I dag er sceneproduksjon krevende. Både artister og publikum forventer og krever at det som leveres er profesjonelt. Det er anslagsvis 500 ulik eaktører i bransjen i dag, som sysselsetter flere tusen mennesker. En samlet bransje har aldri tidligere hatt et større behov for rekruttering, kompetanse og ny fagutdannet arbeidskraft enn nå. Bare i Nordland er det omkring 40 festivaler i året, som har behov for denne typen kompetanse. Ved Saltdal videregående skole har man både engasjementet, kunnskapen og fasilitetene som skal til for å skape en god utdanning. Nordland fylkeskommune har gått inn for tilbudet, og har støttet dette økonomisk.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Den videregående opplæringen skal være i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet og fastsatt tilbudsstruktur. Etter søknad fra kommuner eller fylkeskommuner kan det gis tillatelse til at det blir gjort avvik fra regelverket i forbindelse med tidsavgrensede pedagogiske eller organisatoriske forsøk, jf. opplæringsloven § 1-5. Dersom det skal innføres nye, nasjonale tilbud, må slike tilbud utredes før et forslag sendes på høring og eventuelt fastsettes som en del av regelverket for videregående opplæring.
Jeg er opptatt av at alle elever skal ha et variert og godt tilbud i den videregående opplæringen. I forbindelse med ny tilbudsstruktur på yrkesfag (som innføres fra skoleåret 2020/2021) er det vedtatt fire nye utdanningsprogram, herunder et utdanningsprogram som vil omhandle IKT og medieproduksjon. Det er Utdanningsdirektoratet som skal implementere den nye tilbudsstrukturen, og de er i gang med dette arbeidet. Kunnskapsdepartementet har i den forbindelse også bedt direktoratet om å vurdere behovet for nye lærefag innen det nye utdanningsprogrammet for IKT og medieproduksjon, herunder et lærefag som kan rette seg mot film og tv-produksjon i tillegg til lyd, lys og sceneteknikk. Dersom et slik lærefag innføres,
vil det kunne dekke mye av de behov som er grunnlaget for det omsøkte forsøket fra Saltdal videregående skole.
Utdanningsdirektoratet er nå i gang med å fornye alle læreplanene på yrkesfag. Både forslag til endringer i strukturen og endringer i læreplanene skal senere sendes på høring. Det er viktig med en åpen og grundig prosess knyttet til de anbefalinger direktoratet nå har fått, og direktoratet vil blant annet jobbe sammen med nytt faglig råd for IKT og medieproduksjon om dette.
Avslag på søknad om forsøk kan ikke påklages. Dersom forslagene til nye fag ikke samsvarer med det opplæringsløpet som Nordland fylkeskommune ønsker å tilby, oppfordrer jeg fylkeskommunen til å sende innspill om dette i høringen. Det er også mulig å søke om nye forsøk senere, som vil bli behandlet på ordinær måte av Utdanningsdirektoratet.