Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:134 (2018-2019)
Innlevert: 12.10.2018
Sendt: 15.10.2018
Besvart: 22.10.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Mange byområder i Norge har store trafikale utfordringer som bedre kan løses gjennom et tettere samarbeid med nasjonale og regionale myndigheter. Mosseregionen er et eksempel på et slikt område.
Vil samferdselsministeren bidra til å utvikle flere virkemidler for å løse samferdselsutfordringene også i byer som Moss?

Begrunnelse

I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt av om lag 66,4 milliarder kroner til bymiljøavtaler, byvekstavtaler og Belønningsordninger for de ni største byområdene i Norge. Belønningsordningen for de ni største byområdene skal etterhvert fases ut og erstattes med byvekstavtaler og bymiljøavtaler. Dette har blitt gjort uten noen evaluering av hvorvidt det er formålstjenlig å videreføre en ordning som løser samferdselsutfordringer kun ut fra byenes befolkningsstørrelse og ikke ut fra trafikale utfordringer og behov. Disse utfordringene er ikke nødvendigvis sammenfallende. Det finnes flere byer med store trafikale utfordringer som har behov for av et tettere samarbeid med regionale og statlige myndigheter for å samordne og løse trafikk- og arealutfordringer gjennom byvekstavtaler.
I Moss er det etablert et godt samarbeid i tilknytning til arbeidet med en by-pakke i regionen med kommunene, regionen, statens vegvesen, jernbanedirektoratet og Bane Nor. Dette er på lik linje med bypakke arbeidet som gjøres for eksempel i Nedre Glomma. Det er en sentral utfordring at dette arbeidet ikke har noen dedikerte virkemidler i form av for eksempel belønningsmidler eller byvekstavtaler, som kan løse utfordringene løpende.
I forkant av NTP behandlingen foreslo transportetatene å utvide nullvekstmålet til alle mellomstore byområder og byer hvor det er aktuelt med bypakker. Dette er avgjørende for å redusere behovet for investeringer og for å øke fremkommeligheten. Også i disse områdene bør en kunne etablere forpliktende avtaler som har nullvekst for persontrafikk med bil som overordnet mål.
I forbindelse med Stortingets behandling av Meld. St. 18 (2016-2017) Berekraftige byar og sterke distrikt og den tilhørende innstillingen fra kommunal- og forvaltningskomiteen, Innst. 300 S (2016-2017). Ble følgende forslag enstemmig vedtatt - «Stortinget ber regjeringen utrede en utvidelse av ordningen med byvekstavtaler til å omfatte flere byområder og fortløpende vurdere nye programmer og virkemidler for distriktene.» Dette vedtaket må legges til grunn for arbeidet med ny Nasjonal Transportplan og det bør utvikles flere virkemidler for å løse utfordringene.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Regjeringa gjennomfører no mange tiltak som vil bidra til å løyse samferdselsutfordringane i byar som Moss. Mellom anna vil satsinga på jernbanen gi eit betre kollektivtilbod for Mosse-regionen. I statsbudsjettet for 2018 blei det løyvd midlar til anleggsstart for InterCity-prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad på Østfoldbanen. Dette blir vidareført i 2019 og skal etter planen bli opna for trafikk i 2024. Dette prosjektet gjer det mogleg å auke frekvensen på toga mellom Moss og Oslo. Regjeringa prioriterer også vidare planlegging av InterCity-strekninga til Sarpsborg. InterCity-prosjekta på Østfoldbanen skal gi kortare reisetid og legg til rette for to tog i timen mellom Oslo og Sarpsborg heile dagen. Vidare er det i 2019 prioritert midlar til reguleringsplanlegging av delstrekningar på rv. 19 i Moss. I tillegg vil andre store vegprosjekt bidra til å løyse samferdselsutfordringane i regionen. I tråd med føringane om byvekstavtalar i Nasjonal transportplan 2018-2029 vil regjeringa rette hovudinnsatsen mot dei ni største byområda også framover. Om ordninga med byvekstavtalar skal utvidast til fleire byområde er noko ein kan ta stilling til ved neste rullering av transportplanen. Det kan også vere aktuelt å vurdere om det kan leggjast betre til rette for god mobilitet og redusert påvirkning på klima og lokalt miljø på andre måtar i mindre byområde, til dømes gjennom auka samordning i areal- og transportpolitikken innanfor dagens system med bypakker dersom lokale styresmakter ønskjer det.