Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kulturministeren

Dokument nr. 15:135 (2018-2019)
Innlevert: 12.10.2018
Sendt: 15.10.2018
Besvart: 19.10.2018 av kulturminister Trine Skei Grande

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): I møte med global konkurranse fra strømmetjenester er norsk film- og serieproduksjon avhengig av en offensiv filmpolitikk for å lykkes, derfor har mange tatt til orde for en såkalt strømmeavgift som skal sikre finansiering av norsk innhold. I filmforliket fra 2015 ble regjeringen bedt om å komme tilbake til Stortinget med sak om dette, og siden har det kommet flere avklaringer fra EU.
Vil statsråden nå ta initiativ til en sak overfor Stortinget om å innføre en slik avgift?

Begrunnelse

Norsk film og tv drama produksjon er i en stadig større konkurranse globalt med nye strømmegigantene. I filmforliket av 2015 ble regjeringen bedt om å snarest mulig komme tilbake til Stortinget med sak om medfinansiering, eller såkalt strømmeavgift, der strømmetjenester skal pålegges å betale en avgift for å betale tilbake til norsk produksjon av film og serier. Siden den gang har flere land i Europa innført slike avgifter, og EU-domstolen slo 17. Mai i år fast at medlemsstatene har adgang til å gjøre dette. Den 7. oktober ble også AMT-direktivet vedtatt i EU-parlamentet.

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Om og hvordan de ulike leddene i verdikjeden skal bidra til å finansiere ny innholdsproduksjon, er et spørsmål som diskuteres både i Norge og internasjonalt. I filmforliket viste Stortinget til revisjonen av EUs direktiv for audiovisuelle medietjenester (AMT-direktivet), og ba regjeringen "så snart de nye reglene er klare, vurdere hvordan et medfinansieringsansvar best kan gjennomføres, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte".
Jeg har tatt initiativ til å utrede konsekvensene av EUs regelverk og hvilke rammer, utfordringer og muligheter det gir for Norge, og vil komme tilbake til Stortinget med denne saken så snart som mulig. For øvrig viser jeg til at revidert AMT-direktiv fortsatt er til behandling i EU.