Arild Grande (A): Har Nav rutiner som sikrer at brukere følges opp og deres rettigheter er ivaretatt dersom saksbehandler er sykmeldt, eller over lengre perioder er indisponert fra å motta og besvare henvendelser?
Begrunnelse
Flere brukere av Navs tjenester rapporterer om store vanskeligheter med å komme i kontakt med noen ved sitt lokale Nav-kontor i forbindelse med sin egen sak. Dette dreier seg om saker der bruker gjentatte ganger har tatt kontakt både via telefon og via Navs eget system for beskjeder i Ditt Nav. I én sak opplyser et lokalt Nav-kontor at dersom brukerens saksbehandler er sykmeldt, finnes ingen systemer for å se til at noen andre ved samme Nav-kontor mottar eller leser beskjedene. I ytterste konsekvens kan dette føre til bortfall av rettigheter og ytelser, eller at Nav forhindres fra å utføre sin veiledningsplikt. Det er alvorlig dersom dette er en svikt ved ett lokalt Nav-kontor, men desto mer alvorlig om det avdekker en generell systemsvikt.