Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:164 (2018-2019)
Innlevert: 17.10.2018
Sendt: 18.10.2018
Besvart: 26.10.2018 av landbruks- og matminister Bård Hoksrud

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Iht. prop. 1 fra LMD vil Regjeringen styrke det viktige bidraget skogen og aktivt skogbruk gir til sysselsetting og verdiskaping, ved å legge til rette for at en større del av det produktive skogarealet blir tatt aktivt i bruk. Samtidig ser vi at skogsindustrien flere steder i landet sliter med tilgang på råstoff, bl.a. gjelder dette i Nordland der det nå vurderes vern av store skogarealer eid av Statskog.
Hvordan vil statsråden, som skogminister, sikre at industriens behov for skog ivaretas i pågående prosesser med vern av skog?

Bård Hoksrud (FrP)

Svar

Bård Hoksrud: Norge har store skogressurser som gjennom lønnsom foredling kan gi grunnlag for langt større verdiskaping enn i dag. For å bidra til økt verdiskaping i hele verdikjeden, vil regjeringen legge til rette for økt avvirkning innenfor bærekraftige rammer, dersom det er etterspørsel etter det i markedet.
Samferdsel og infrastruktur er ett av regjeringens hovedsatsingsområder. Dette er også viktig for utviklingen av skog- og trenæringen i Norge. Det har aldri blitt satset så tungt på veivedlikehold samtidig som det har blitt bygd mye ny og moderne infrastruktur i Norge. Regjeringen vil i NTP 2018-2029 bruke 1064 milliarder 2017-kroner til infrastrukturtiltak. Mye av dette vil gå til bedre offentlige veier. Det er også satt av 6,5 milliarder kroner til Godspakke Innlandet som vil gi store gevinster for tømmertransporten på jernbanen. I Prop. 1 S (2018-2019) blir det i tillegg foreslått 25 millioner kroner til utbedring av flaskehalser på fylkesveinettet.
Vi har satset på kostnadsreduserende tiltak og har økt bevilgningen til utbygging av skogsveier og tømmerkaier med om lag 66 millioner kroner til 197 millioner kroner i 2018. Dette er en økning på over 50 pst. sammenlignet med bevilgningen i 2013 under den rødgrønne regjeringen. I perioden 2014 til 2018 er det bevilget rundt 760 mill. kroner til infrastrukturtiltak i skogbruket. Av dette er rundt 525 mill. kroner til skogsveier og 235 mill. kroner til tømmerkaier. Dette er målrettede og prioriterte tiltak for økt hogst og mer kostnadseffektiv tømmertransport.
Vi legger i 2019 opp til et fortsatt høyt ambisjonsnivå for videreutvikling av infrastrukturen i skogbruket. Dette vil legge til rette for at større deler av det produktive skogarealet kan tas i bruk, og at industrien kan få stabil tilgang til råstoff på en effektiv måte. Avvirkningen i norsk skogbruk har i de siste to årene vært rekordhøy, i 2017 ble det avvirket 10,4 mill. kubikkmeter tømmer for salg til industri. Regjeringens politikk for bærekraftig skogbruk vil gjøre det mulig å øke avvirkningen samtidig som det biologiske mangfoldet ivaretas og Stortingets mål for vern av skog nås.
Jeg viser forøvrig til svar fra klima- og miljøministeren til representanten Terje Aasland 16. oktober 2018. Her blir det redegjort for oppfølging av Stortingets vedtak 3. desember 2015, der Stortinget ba regjeringen sørge for en gjennomgang og vern av verneverdig skog i Statskog SFs eie, og Stortingets vedtak 23. mai 2016 om mål om vern av 10 prosent av skogarealet. I svaret vises det til at før regjeringen tar stilling til vern av aktuelle skogområder vil det foretas en helhetlig vurdering av vernekvaliteter og mulige konsekvenser for andre interesser, herunder mulige konsekvenser for verdiskapingen i skogbruk og lokal industri som er basert på skogråstoff som innsatsfaktor.