Une Bastholm (MDG): Dagbladet skriver 19.10 at Nordlaks i ti år fikk avslag på avslag på klage på et miljøvedtak. Tre måneder etter en hemmelig pengegave til Frp og Høyre i Nordland, ble vedtaket omgjort. Nordlaks fikk 5.9.17 11 flere utviklingstillatelser enn de 10 Fiskeridirektoratet opprinnelig innvilget.
Er statsministeren enig i at dette reiser spørsmål om inhabilitet og uønskede hemmelige bindinger mellom FrPs statsråd Freiberg og Nordlaks, og bør regelverket endres for å unngå slikt hemmelighold?
Begrunnelse
Forvaltningsloven inneholder reglene om habilitet for offentlige tjenestemenn, det vil si alle ansatte i organer i stat og kommune, og andre som utfører tjeneste for et forvaltningsorgan. Reglene gjelder også for statsråder og statssekretærer. For statsråder gjelder reglene direkte når de opptrer i egenskap av departementssjef
Et utgangspunkt for regelverket om habilitet er i følge KS er "at saksbehandlere eller folkevalgte ofte vil være inhabile hvis de har en tilknytning til en sak eller sakens parter som er egnet til å skape tvil om de vil behandle saken på en upartisk måte. Noen tilknytningsformer gjør at man automatisk er inhabil. I tillegg kan inhabilitet inntre etter en skjønnsmessig vurdering ved "andre særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten (...)". Den som er inhabil skal ifølge loven "avstå fra å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe en avgjørelse (...)". For lokale folkevalgte innebærer det å fratre ved behandling av saken i kommunestyret eller andre folkevalgte organer.
- Ifølge Transparency International kan lobbyvirksomhet være en form for påvirkningshandel som i visse tilfeller kan anses som utilbørlig og ulovlig, for eksempel hvis den skjer i det skjulte.
- Partiloven som omhandler økonomisk støtte til de politiske partiene har bl.a. som formål å sikre offentlighetens rett til innsyn og å motvirke korrupsjon og uønskede bindinger ved at det er åpenhet om finansieringen av de politiske partienes virksomhet.