Skriftlig spørsmål fra Kari Kjønaas Kjos (FrP) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:220 (2018-2019)
Innlevert: 24.10.2018
Sendt: 25.10.2018
Besvart: 30.10.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Kari Kjønaas Kjos (FrP)

Spørsmål

Kari Kjønaas Kjos (FrP): Er det mulig å la deltakere som finansierer norskkurs selv, få plass i norskundervisning sammen med deltakere som har rett og plikt, da dette kunne være en god måte å fylle opp kursene på?

Begrunnelse

Norske språkferdigheter er avgjørende for å integreres seg i Norge. I dag avholdes det noen gratis norskkurs der det stadig er ledig kapasitet. Samtidig avholdes det lignende kurs som andre må betale for. Disse kursene koster 8000 kr. og går over 60 timer, men disse kursene må ha et minimum av studenter for at de skal starte opp. Det burde være mulig at mennesker som betaler for norskkurs kunne fått plass på norsk kursene som er satt i regi av det offentlige dersom de private kursene ikke har nok studenter til å avholde undervisning. På denne måten unngår man at mennesker som vil lære seg norsk må utsette norskstudiene.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det er mulig å tilby norskundervisning til deltakere som betaler selv innenfor dagens ordninger. På grunnlag av rapporteringer fra IMDi og Kompetanse Norge, vet vi at dette er en mulighet kommunene benytter seg av. Vi har imidlertid ikke oversikt over i hvilket omfang dette skjer. I det påfølgende avsnittet vil jeg forklare hvorfor:
Statistikken vi får fra IMDi via Nasjonalt introduksjonsregister (NIR) inkluderer kun personer med rett og/eller plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven. Kompetanse Norge presenterer årlige tall over alle deltakere i norskopplæringen (inkludert både personer med rett og/eller plikt og øvrige), basert på innrapporteringer fra Fylkesmannsembetene. Disse tallene har imidlertid vist seg å være mangelfulle, i og med at Fylkesmannsembetene ikke har lykkes med å få fullstendige rapporteringer over antall deltakere fra kommunene. Departementet arbeider for å sikre datagrunnlaget over alle deltakere i norskopplæringen f.o.m. 2019.
Slik jeg ser det, er det ønskelig at kommunene så langt som mulig gir betalende deltakere mulighet for å delta på norskundervisning. Slik det fremgår av regjeringens nylig fremlagte integreringsstrategi, er det et mål at alle som bor i Norge, skal kunne snakke og forstå norsk. Dette er en viktig forutsetning for deltakelse både i arbeids- og samfunnsliv.