Skriftlig spørsmål fra Åsunn Lyngedal (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:301 (2018-2019)
Innlevert: 07.11.2018
Sendt: 08.11.2018
Besvart: 09.11.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Åsunn Lyngedal (A)

Spørsmål

Åsunn Lyngedal (A): Hvordan vil ministeren sikre den viktige godstransporten på Ofotbanen ved å bygge nytt krysningsspor på Narvik stasjon som planlagt med oppstart 2019?

Begrunnelse

Kapasiteten på Ofotbanen er vedtatt økt gjennom flere krysningsspor. Narvik stasjon er nå det eneste krysningssporet mellom Narvik og Kiruna som ikke er langt nok til at to godstog kan møtes. Det er også krysningssporet nærmest Narvikterminalen, og viktig for å få logistikken ut og inn av terminalen til å fungere. Utvidelsen er detaljplanlagt og i handlingsprogrammet for jernbanen sagt å skulle ferdigstilles etter 2021. Uten bevilgning på omkring 100 mill. i budsjettet for 2019 vil sporet ikke kunne ferdigstilles i tide. Prosjektet har vært inne i NTP siden 2014, og er av stor viktighet for banens kapasitet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: God kapasitet for godstransport på Oftobana er viktig. Jernbanedirektoratet planleggar i 2019 å starte arbeid med konsekvensutgreiing for dobbeltspor på den norske sida av Oftobana.
Det er ikkje satt av øyremerka midlar til Narvik stasjon i Prop. 1 S (2018-2019). Samtidig har Bane NOR handlingsfridom til å gjere den endelige prioriteringa mellom enkeltprosjekta under planlegging og utbygging for å sikre ein mest mulig rasjonell framdrift mot dei mål som følger av budsjettproposisjonen. Dersom tiltaka får ein forventa sluttkostnad over 500 mill. kroner, vil forslag til kostnadsramme bli lagt fram for Stortinget før byggestart.