Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til helseministeren

Dokument nr. 15:307 (2018-2019)
Innlevert: 08.11.2018
Sendt: 08.11.2018
Besvart: 16.11.2018 av helseminister Bent Høie

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Klinikktillitsvalgte i flere fagforbund i Vestre Viken har uttrykt sterkt bekymring for organiseringen av ambulansetjenesten i Vestre Viken HF, siden organiseringen er delt mellom Oslo (for Bærums del) og Vestre Viken HF. De henviser til situasjoner og eksempler som setter liv og helse i fare på grunn av denne organiseringen. De er også bekymret for følgene kommunereformen vil få for organiseringen.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at de klinikktillitsvalgtes advarsel blir tatt alvorlig og tiltak gjennomført?

Begrunnelse

Klinikktillitsvalgte i Fagforbundet (FF), Delta og Sykepleierforbundet (NSF) i Vestre Viken er bekymret for dagens organisering av ambulansetjenesten i nedslagsfeltet til Vestre Viken helseforetak. Dette kommer fram av en pressemelding sendt til utvalgte medier 4.11.18.
I dag er det slik at alle sykehusene i Vestre Viken betjenes av ambulansetjenester fra Vestre Viken Helseforetak unntatt Bærum sykehus.
Disse betjenes av ambulansetjenesten i Oslo.
Fagorganisasjonene er bekymret for pasientsikkerheten når en delt organisering gjør at to systemer ikke snakker sammen. Dette kan i verste fall føre til at liv går tapt, sier de.
Drammen sykehus er områdesykehus for flere viktige funksjoner blant annet for våre mest sårbare pasienter barn og nyfødtintensivpasienter.
Organisasjonene skriver: "I dag er det slik at hvis nyfødte på Bærum sykehus trenger intensivbehandling, må ambulanse bestilles fra AMK sentralen i Oslo. Ambulansen kjører da til Drammen for å hente lege, så til Bærum sykehus for å hente barnet som så kjøres til nyfødtintensiv i Drammen. Disse pasientene tåler ikke å sendes i helikopter. Dette medfører forsinkelser som kan være kritisk for disse nyfødte barna.
Et annet eksempel er at Osloambulansen ba om hjelp til transport. Pasienten skulle transporteres til Oslo for akutt behandling. Pasienten ble etter avtale hjulpet av Drammensambulansen til Bærum sykehus hvor det var avtalt at Oslo ambulansen skulle hente pasienten. Pasienten ble ikke hentet og ble liggende i transitt på Bærum sykehus hvor det ble kritisk situasjon og pasienten bare så vidt overlevde".
Det har pågått et arbeid over tid for å se på omorganisering av ambulansetjenesten. Administrerende direktør i Vestre Viken anbefaler at man arbeider for et fullverdig sykehusområde i Vester Viken som inkluderer ansvaret for de prehospitale tjenestene i hele sykehusområdet. Beslutningen ligger nå hos HSØ.
Helsepersonellet ved Vestre Viken er bekymret for mulige følger av kommune- og regionreform. Telenor har gitt beskjed om at rutingen av 113 bare kan gå til ett kommunenummer. Organisasjonene påpeker i nevnte pressemelding at dette vil føre til at nødsamtaler fra det som i dag er Røyken og Hurum etter 1.1.2020 vil gå til Oslo, selv om disse pasientene fortsatt skal ha Drammen sykehus som sitt lokalsykehus.
Dette fører ifølge organisasjonene til at AMK sentralen i Vestre Viken ikke vil kunne styre biler/ressurser som finnes i området, f.eks. hvis de får inn en nødsamtale, noe som kan gå ut over responstiden. For ambulansetjenesten er responstider selvsagt viktig.
Organisasjonene peker på at det haster å få en avklaring på organiseringen av ambulansetjenesten, når den skal være klar innen 1.1.2020.
(OUS har uttalt at liv og helse kan stå på spill fordi deres teknologiske løsninger ikke holder mål. De har per i dag visstnok ikke kapasitet til å betjene ambulansetjenester i et enda større område.)

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Helse- og omsorgsdepartementet har innhentet innspill fra Helse Sør-Øst RHF, som har innhentet innspill fra Vestre Viken HF og Oslo universitetssykehus HF.
I innspillet framgår det at driften av de prehospitale tjenester i Vestre Viken sykehusområde er delt mellom Vestre Viken HF og Oslo universitetssykehus HF (OUS), hvor OUS dekker prehospitale tjenester med AMK og ambulansetjeneste samt pasienttransport for Asker og Bærum. Vestre Viken HF dekker selv det øvrige sykehusområdet. OUS understreker at samarbeidet generelt fungerer godt og at det operative samarbeidet med Vestre Viken er meget bra.
Representant Nævra viser til at klinikktillitsvalgte fra flere fagforbund i Vestre Viken uttrykker bekymring for forvarligheten i de prehospitale tjenestene. Det vises blant annet til at "hvis nyfødte på Bærum sykehus trenger intensivbehandling, må ambulanse bestilles fra AMK sentralen i Oslo. Ambulansen kjører da til Drammen for å hente lege, så til Bærum sykehus for å hente barnet som så kjøres til nyfødtintensiv i Drammen".
Både Vestre Viken HF og OUS tilbakeviser at driften av de prehospitale tjenestene medfører at transport av nyfødte fører til uforsvarlige hendelser, og i innspillet framgår det at framstillingen av transport av nyfødte, slik det framkommer i Nævras spørsmål, ikke er i tråd med de faktiske forholdene. Vestre Viken HF opplyser at nyfødte som vurderes å trenge overflytting til barneavdelingen i Drammen, blir fulgt av anestesilege eller anestesisykepleier fra Bærum sykehus i ambulanse fra Bærum sykehus. Slike akutte oppdrag blir alltid prioritert. Personell ved Bærum sykehus er trenet til transport av nyfødte i slike situasjoner. I innspillet framgår det at det er et forsvarlig tilbud, som har vært slik i alle år. OUS opplyser at det er kort responstid på slike akutte overføringer fra Bærum sykehus til OUS. Gjennomsnittlig responstid for disse oppdragene har vært fem minutter det siste året.
Ved tilbakeføring av nyfødte til Vestre Viken HF, viser Oslo universitetssykehus HF til at det brukes ambulanser fra Asker og Bærum til å hente team i Drammen som så reiser til Oslo for å hente nyfødte i kuvøse. Dette er pasienter som er under adekvat behandling og som skal overføres til et lavere nivå uten hast.
Vestre Viken HF opplyser at det tidvis er koordineringsproblemer mellom ambulansetjenesten ved OUS knyttet til planlagte transporter av for tidlig fødte barn og kuvøsebarn mellom avdelinger ved OUS og nyfødtavdelinger ved Drammen sykehus. Selv om dette har medført forsinkelser og praktiske problemer, har det det ikke hatt konsekvenser for pasientbehandlingen.
Vestre Viken HF opplyser at det har vært noen avvik generelt som følge av at de prehospitale tjenestene er delt mellom to foretak, men at disse er fulgt opp av ledelsen.
Det framgår av spørsmålet at helsepersonellet ved Vestre Viken HF er bekymret for mulige følger av kommune- og regionreform. I forbindelse med kommune- og regionreformen i 2020, vil nye Asker kommune etableres etter sammenslåing av nåværende kommunene Asker, Røyken og Hurum. Helse Sør-Øst opplyser at 113-anrop til AMK-sentraler rutes til samme AMK-sentral i samme kommune, men at det ikke er avklart hvilken AMK-sentral nye Asker kommune skal rutes til fra 1. januar 2020. Det framgår av innspillet at Helse Sør-Øst vil starte arbeidet med å finne løsninger på ulike konsekvenser av kommune- og regionreformen, og at hensynet til likeverdige og gode tjenester vil være førende for dette arbeidet.
Helse Sør-Østs vurdering er at driften av de prehospitale tjenestene i Vestre Viken HF er forsvarlig. Helse Sør-Øst RHF vil videre forsikre seg om at endringer i kommunestruktur som følger av kommune- og regionreformen ikke vil endre dette bildet.