Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Når legges den kommende utredningen om Tinnosbanen fram, og vil den bygge på innholdet fra rapporten «Utfordringer Tinnosbanen» av Bjørn Ståle Varnes?
Begrunnelse
Stortinget har vedtatt at regjeringen skal utrede de samfunnsøkonomiske gevinstene og kostnadene ved istandsetting av verdensarvobjektet Tinnosbanen enten til ren museumsbane eller til en jernbanestrekning som også kan transportere gods og tømmer(Dokument 8:125 S (2017-2018), Innst. 224 S (2017-2018).
Nylig ble jeg gjort kjent med rapporten «Utfordringer Tinnosbanen» utarbeidet av banesjef i daværende Jernbaneverket, nå Bane Nord, Bjørn Ståle Varnes. Rapporten er fra 2009/2010. Rapporten viser at strekningen kan utbedres for daglig trafikk og følge standardene som gjelder for dette. Kostnadene er anslått til NOK 29.5 millioner. I summen er også kontaktledningen tatt med.
Disse summene viser da at man kan komme langt med en totalramme på 80 millioner for istandsetting om man ser bort fra E-drift men tar hensyn til prisstigning, litt større forfall på disse årene, etc. Det er viktig at disse tallene og den nevnte rapporten også er med som
grunnlag for den utredningen som regjeringen nå gjør om istandsettingen av Tinnosbanen, da det kan vitne om at istandsettingen til kommersiell bane kan være billigere enn antatt.