Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Mener statsråden det er riktig bruk av namsmannens begrensa ressurser når inkassobransjen i følge Namsfogden i Oslo "løper fort til namsmannen for å sikre seg trekk i lønn eller pant i eiendeler", mener hun den praksis som fremkommer i NRKs reportasje 8. november er i tråd med god inkassoskikk, og vil statsråden be Finanstilsynet foreta en fornyet gjennomgang av inkassobransjens praksis, der man blant annet baserer seg på tilbakemelding fra namsmennene i hele landet?
Begrunnelse
I følge NRK 8. november oversvømmes Namsfogden i Oslo med krav fra forbrukslånsbanker som krever å få trekke folk i lønn eller ta pant i noe de eier. Fogden mener særlig Bank Norwegian opptrer firkantet og Namsfogd i Oslo Alexander Dey siteres bl.a. på at
"Vi har et klart inntrykk av at flere går rettslig til verks enn tidligere. Med andre ord, man løper fort til namsmannen for å sikre seg trekk i lønn eller pant i eiendeler."
De mener det er en åpenbar årsak til at kravene havner så fort hos dem.
"Det er en effektiv måte å drive inn krav. Da er man sikret førsteretten på trekk i lønn til skyldner i lang tid fremover og andre kreditorer må stå og vente." Namsfogden mener videre at spesielt én stor forbrukslånsbank utmerker seg negativt gjennom å være "lite smidige med å inngå avtale med nedbetaling på kanskje litt andre vilkår enn det som opprinnelig lå i låneavtalen."
I brev fra Finanstilsynet 19. juni i år vises det til at
"Alle sider av en inkassoprosess (både utenrettslig og rettslig) skal utføres i samsvar med kravet til god inkassoskikk etter inkassoloven § 8. Det samme gjelder ved leilighetsvis inndriving for andre og ved inndriving av egne pengekrav. Det er i strid med god inkassoskikk å bruke inkassometoder som utsetter noen for urimelig påtrykk, skade eller ulempe. I tilknytning til § 8 har Justis- og beredskapsdepartementet i inkassolovens forarbeider lagt til grunn at fordringshaver ikke bør ta de sterkeste virkemidlene i bruk så lenge det er grunn til å tro at de mer lempeligere vil føre til samme resultat. For eksempel bør man ikke sette i gang rettslige tiltak, med de økte kostnader dette vil medføre for skyldner og fordringshaver, før det er gått en viss periode og man har forsøkt ulike utenrettslige inndrivingstiltak."
Inkassobransjen har tidligere respondert til Finanstilsynet at de mener deres praksis er i tråd med god inkassoskikk, men erfaringene fra Namsfogden i Oslo tegner et annet bilde. Det vil derfor være nyttig å få Finansministerens vurdering av de siste avsløringene fra NRK og hva hun har tenkt å foreta seg i sakens anledning.