Skriftlig spørsmål fra Lene Vågslid (A) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:359 (2018-2019)
Innlevert: 13.11.2018
Sendt: 14.11.2018
Besvart: 21.11.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Lene Vågslid (A)

Spørsmål

Lene Vågslid (A): Er statsråden enig med regjeringspartiet Høyres justispolitiske talsperson sine uttalelser til Dagbladet i 2016 at det er et problem for rettsvesenet at det i dag ikke er mulig for domstolene å sjekke bakgrunnen til tolkene som jobber i rettsalen og hvorfor er ikke det ikke fremmet forslag til å endre dette slik regjeringspartiet Høyre lovet i 2016?

Begrunnelse

I dag er det vandelskrav til alle som jobber i retten unntatt tolker. Både dommere, meddommere, lekdommere, statsadvokater og advokater må vise vandel for å kunne gjøre jobben sin i en straffesak. NRK publiserte nylig en sak 6. november 2018 at de har dokumenter som viser at en straffedømt tolk har tolket i saker som er av samme type som vedkommende et dømt for. Dette reagerer mange på, der i blant Knut Kolloen som er tingrettsdommer i Nedre Telemark Tingrett. Kolloen peker på at dette er et problem at han ikke kan vite om tolkene har et kriminelt rulleblad, og særlig da tolkene ofte er de eneste som forstår tiltalte i en rettssak. Videre peker Kolloen også på at politiet kan kreve attest av tolken, og at det er vanskelig å se en fornuftig begrunnelse for at ikke det samme skal gjelde domstolen. Edita Les Lothe som er statsautorisert tolk uttaler i samme sak at det er viktig at tolkene også må vise vandelsattest i likhet med alle andre som jobber i rettssalen. Budskapet understøttes også av Ina Strømstad som er medlem av dommernes mediegruppe.
Det er ikke første gang det reises spørsmål rundt dette regelverket og mangel på vandelskontroll. 19.november 2016 uttalte justispolitisk talsperson for regjeringspartiet Høyre Peter Christian Frølich seg til Dagbladet om saken. Der kan vi lese følgende:

«Lovendring: Han kommer til å foreslå en lovendring, og regner med at det vil være bred støtte for det i Stortinget.
-Hovedregelen skal være at aktørene i retten har en plettfri vandel. Når det gjelder tolketjenester kan det være vanskelig å få tak i tolk, derfor må domstolene ha en åpning for skjønn, sier Frølich.
Han mener det er et problem for rettsvesenet at det i dag ikke er mulig for domstolene å sjekke bakgrunnen til tolkene»

I NRK saken fra 6.november uttaler statssekretær Torkil Åmland følgende om saken:

«Dersom arbeidet med å styrke kvaliteten på tolking tar for lang tid, vil jeg vurdere å ta hjemmel for politiattest og vandelskrav for tolker inn i domstolloven, sier Åmland.»

Det ser ut som at regjeringen ikke er enig med seg selv eller sine kollegaer på Stortinget i denne saken. Det må klargjøres hva regjeringen faktisk mener om dette spørsmålet.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Jeg er enig i at det er uheldig om straffedømte blir brukt som tolker i domstolene. Det er viktig for rettssikkerheten at man har en tilstrekkelig kontroll av tolkers vandel. Krav om politiattest for tolker i domstolene krever hjemmel i lov. En slik hjemmel har man ikke i dag. Jeg vurderer derfor å få fortgang i arbeidet med å utarbeide en slik hjemmel.
Det har vært et ønske om å se kravene som stilles til tolking i offentlig sektor i et helhetlig perspektiv, som en del av oppfølgningen av NOU 2014:8 Tolking i offentlig sektor – et spørsmål om likeverd og rettssikkerhet, jf. svar fra tidligere justisminister Per-Willy Amundsen 25. januar 2017 i dokument nr. 15/524 (2016-2017) på spørsmål fra representanten Peter Christian Frølich.
Arbeidet med innføring av vandelskrav, hjemmel for innhenting av politiattest og kvalifikasjonskrav for tolker i domstolene inngår derfor i et større departementalt samarbeid for å styrke kvaliteten i tolkingen i hele den offentlige sektor. Her vurderes en felles tolkelov for offentlig sektor i kombinasjon med sektorvis regulering, sammen med andre tiltak for å styrke tolketjenestene. Det er et komplisert og tidkrevende arbeid.
Dersom tidshorisonten for det felles arbeidet gjør det nødvendig, vil jeg imidlertid vurdere å få fremme forslag om lovendringer som raskere gir adgang til å innhente politiattest for tolker i domstolene og som legger til rette for en tilstrekkelig kontroll av tolkers vandel.
Det er heldigvis slik at domstolene allerede i praksis har tilgang til de best kvalifiserte tolkene, og det er disse som i det alt vesentligste blir brukt som tolker i straffesaker i domstolene i dag.