Solfrid Lerbrekk (SV): Mener statsråden at unntaksbestemmelsen i lovverket dekker alle syke barn slik det fremstilles i pressemeldingen, og dersom ikke alle barn dekkes: Hvorfor samsvarer ikke opplysninger i pressemeldingen fra statsråden med det faktiske lovverket, og heller ikke med det som faktisk står skrevet i Prop. 12 L (2018-2019), punkt 2.2?
Begrunnelse
I pressemeldingen om proposisjonen der flere pleiepengespørsmål er omtalt gis det inntrykk av at det allerede er en unntaksbestemmelse som dekker alle syke barn som har oversteget tidskontoen på 1300 dager.
I Folketrygdloven § 9-12. Antall pleiepengedager, 6 ledd står det:
«Etter 1 300 stønadsdager kan pleiepenger kun ytes til personer som har omsorg for barn under 18 år som på grunn av en livstruende sykdom eller skade har behov for kontinuerlig tilsyn og pleie. Dette gjelder ikke dersom sykdommen eller skaden er varig. Pleiepenger etter dette leddet ytes med 66 prosent av beregningsgrunnlaget.»
I pressemelding fra regjeringen, 9. november 2018 står det:
«Det ble innført en dagkonto på 1 300 dager (Fem år om dagene tas ut sammenhengende), og en ny gradering som gjør at foreldre med pleiebehov ned til 20 prosent kan benytte seg av ordningen. Det er også innført en unntaksbestemmelse, som betyr at det kan gis forlengelse – uten tidsbegrensning – når dagkontoen på 1 300 dager er brukt opp.»
I Proposisjonen står det:
«Departementet minner om at det uansett kan gis pleiepenger uavhengig av kvoten dersom barnet har en livstruende sykdom som ikke er varig.»
Det står tydelig både i lovverket og proposisjonen at unntaksbestemmelsen ikke gjelder dersom sykdommen eller skaden er varig. Dette blir aldri nevnt fra statsråden når hun uttaler seg offentlig, selv om det er en svært betydningsfull del av bildet. Det som ligger i den er en forskjellsbehandling av alvorlig syke barn. Den utelater nemlig å gi inntektssikring til familiene til de alvorlig syke barna der diagnosen i utgangspunktet er en varig diagnose. Disse barna kommer også i svært ustabile perioder, og akutte situasjoner, etter at tidskvoten er brukt opp. De vil ha akkurat det samme behovet for omsorgspersonene sine hos seg under slike sårbare tider, som andre barn. Allikevel er disse barna ikke omfattet av unntaksbestemmelsen.
Det finnes også noen få barn her i dette landet som er under varig intensivpleie i hjemmet. Disse barna er helt avhengig av sine omsorgspersoner til stede for faktisk overlevelse. Disse barna er heller ikke omtalt i unntaksbestemmelsen. Unntaksregelen er også svært streng med tanke på kravet til *livstruende* sykdom eller skade. Man kan jo være alvorlig syk eller skadet, men ikke livstruende - og også ha sterkt behov for omsorgspersonene sine hos seg.
Det er heller ikke nevnt i pressemeldingen at de familiene som er innlemmet i unntaket må gå ned til 66 prosent lønn. Inntektsnedgang til 66 % lønn på begge foreldres inntekter i en familieøkonomi vil bli svært belastende, særlig der begge omsorgspersonene må være hos barna.