Skriftlig spørsmål fra Geir Pollestad (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:410 (2018-2019)
Innlevert: 20.11.2018
Sendt: 20.11.2018
Besvart: 27.11.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Geir Pollestad (Sp)

Spørsmål

Geir Pollestad (Sp): Vil næringsministeren bruke de virkemidler som finnes i konkurranseloven og forby prisparitetsklausuler i avtaler som Online Travel Agents har i Norge?

Begrunnelse

Norsk reiseliv er en innovativ bransje i vekst, men er samtidig i en krevende internasjonal konkurransesituasjon. De siste årene har vi sett en oppblomstring av såkalte Online Travel Agents (OTAer) eller booking plattformer, og flere og flere av norske hoteller, både frittstående og hotellkjeder, har inngått avtaler med disse. Samtidig ser vi at OTAene er gjenstand for debatt. Debatten har i hovedsak dreid seg om OTAenes påvirkning på de europeiske hotellmarkedets konkurransesituasjon. Det er særlig OTAenes praksis med prisklausuler som er gjenstand for kritikk, og flere land, deriblant Tyskland, Frankrike, Belgia, Sveits og Østerrike, har nå innført lover som regulerer OTAenes atferd. 20. juli i år bestemte den svenske Patent- og markedsdomstolen at avtaler med prisparitet skal forbys også i Sverige. Dommer er anket av OTAene. Professor i jus, Erling Hjelmeng, har på oppdrag fra NHO Reiseliv laget en juridisk betenkning om prisparitetsklausuler, en betenkning som også Nærings- og fiskeriministeren har fått. Gjennomgangen av de økonomiske virkningene av paritetsklausuler avdekker en hovedskadehypotese ved at klausulene bidrar til å øke provisjonen OTAer krever, som i sin tur leder til høyere priser til skade for forbrukerne. Hjelmeng konkluderer med at prisparitetsavtaler hemmer konkurransen og at det er hjemmel i konkurranseloven for å forby avtaler eller adferd som begrenser eller er egnet til å begrense konkurransen. Betenkningen inneholder et forslag til lovtekst som Hjelmeng mener kan utformes under konkurranselovens § 14. Et slikt forbud vil altså gi norske hoteller bedre konkurransevilkår og samtidig kundene bedre priser.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Digitale plattformer hvor forbrukerne kan bestille bl.a. hotellrom, såkalte Online Travel Agents (OTA), har i flere år vært gjenstand for debatt, både nasjonalt og på EU-nivå. Plattformene drives av nettbaserte bookingselskaper som konkurrerer mot hverandre i markedet for onlinebooking av hotellrom. Hoteller får tilgang til å selge hotellovernattingstjenester på OTAers plattformer ved å innfri klausuler om pris og romkapasitet, samt ved å betale kommisjonsavgift.
Det er særlig bookingselskapenes praksis med prisparitetsklausuler, som er gjenstand for kritikk. Prisparitetsklausuler, også kaldt "most favoured nation" (MFN) klausuler, finnes i to varianter:

-Såkalte "wide parity clauses" eller vide MFN, som sikrer bookingselskapet tilgang til hotellenes beste priser og tilgjengelighet, uavhengig av hvilken kanal disse tilbys i,
-Såkalte "narrow parity clauses", eller smale MFN, som åpner for at hotellet kan tilby bedre priser og tilgjengelighet hos andre bookingselskaper og offline, men som begrenser hotellenes adgang til å tilby bedre priser og rom på egne nettsider.

Online Travel Agents (OTA) bruk av prisklausuler gjelder mange land, og ofte er det de samme aktørene som er til stede på tvers av landegrensene. Problemstillingen om mulige konkurransebegrensninger som følge av prisklausulene synes derfor å være like aktuell i Norge som i resten av Europa. I Tyskland har konkurransemyndighetene lagt ned forbud mot bruken av prisklausuler, mens i andre land er såkalte "smale" prisklausuler (smal MFN) tillatt. I Frankrike og Italia hadde konkurransemyndighetene besluttet å godkjenne smal MFN, men prisklausulene ble senere forbudt ved lovgivning. Den svenske Patent- och marknadsdomstolen la 20. juli 2018 ned et forbud mot Booking.com sin bruk av smale paritetsavtaler overfor svenske hoteller. Denne dommen er foreløpig ikke rettskraftig. Andre land i Europa, inkludert Norge, har foreløpig ikke innført tiltak mot hotellbestillingsmarkedet og deres bruk av prisparitetsklausuler.
Konkurransetilsynet har i lang tid vært opptatt av problemstillinger knyttet til de prisparitetsklausuler. Tilsynet har blant annet finansiert et forskningsprosjekt om konkurransemessige virkninger av slike avtaler. Videre deltar tilsynet i et pågående arbeid i regi av European Competition Network. Til våren vil Konkurransetilsynet arrangere et møte om temaet i Bergen der konkurransemyndighetene fra alle de nordiske land vil møtes. Formålet med møtet er blant annet å vurdere om det kan oppnås en felles nordisk håndheving av OTA-avtalene.

Pågående arbeid i European Competition Network (ECN)

Bakgrunnen for det pågående arbeidet i ECN er ulik håndheving av prisparitetsklausuler i Europa. ECN arbeidsgruppen består av 10 EU-land samt Kommisjonen med mandat til å overvåke utviklingen i online hotellbestillingsmarkedet. Formålet med ECNs arbeidsgruppe var å evaluere hvilken effekt restriksjoner ved bruk av priskausuler har hatt på konkurransen i online hotellbestillingsmarkedet. Samtidig ble de landene som ennå ikke hadde åpnet sak, bedt om å avvente nye tiltak ("stand still") i påvente av evalueringen. I april 2017 ble resultatene fra evalueringen offentliggjort. Resultatene er ikke entydige. På den ene siden viser de en viss positiv utvikling i den forstand at det er en tendens til økt prisdifferensiering mellom OTAer, i likhet med hotellenes tilgjengeliggjøring av kapasitet overfor ulike OTAer. På den annen siden er det lite tegn til at hotellene klarer å presse OTAene på kommisjonen de må betale for bookingtjenesten. Videre er det et viktig poeng at halvparten av hotellene ikke er kjent med rammene når det gjelder smal MFN. Overordnet konkluderer Kommisjonen med at iverksatte tiltak (forbud, lovgivning og avhjelpende tiltak i form av smal MFN) innebærer en bevegelse i riktig retning. Kommisjonen anbefaler likevel at resultatene ikke gir grunnlag for konkrete håndhevingstiltak, men at overvåkingen av utviklingen fortsetter i to år til (i regi av arbeidsgruppen), med neste rapportering og vurdering i første halvdel av 2019. I den grad det er aktuelt med nye håndhevingstiltak før dette, vil dette koordineres innen rammen av ECN, og bruk av Early warning systemet for å sikre konsistent håndheving.

Forskningsprosjekt om konkurransemessige virkninger av OTA-avtaler

Konkurransetilsynet har tildelt midler til et forskningsprosjekt som skal søke å forstå effektene av prisklausuler og hvorvidt det påvirker konkurransen i markedet for online hotellbestilling. Forskningsprosjektet består av to deler. Del 1 av arbeidet er en teoretisk analyse av prisparitetsklausuler. Del 2 av arbeidet er en empirisk analyse av hotellmarkedet basert på norske data. Forskningsprosjektene konkluderer med at det ikke finnes noe entydig svar på effekten av prisparitetsklausuler.

Avsluttende kommentar

Konkurranseloven §§ 10 og 11 forbyr konkurransebegrensende avtaler mellom foretak og misbruk av et foretaks dominerende stilling. I konkurranseloven § 14 framgår det at "Dersom det er nødvendig for å fremme konkurransen i markedene, kan Kongen ved forskrift gripe inn mot vilkår, avtaler og handlinger som begrenser eller er egnet til å begrense konkurransen i strid med lovens formål." Konkurransemyndighetene har således verktøy til å gripe inn mot OTAenes bruk av prisparitetsklausuler dersom disse begrenser konkurransen.
Det pågående arbeidet i regi av ECN og Konkurransetilsynets eget forskningsprosjekt viser at det ikke er entydige svar på hvilke effekter prisparitetsklausuler har. Som nevnt over vil det komme en ny rapportering og vurdering fra arbeidsgruppen i ECN første halvdel 2019. Da vil vi ha et bedre grunnlag for å vurdere om det er behov for å innføre tiltak for å forby eller begrense bruken av prisparitetsklausuler i hotellreservasjonsmarkedet. Konkurransetilsynet vil også fortsatt følge med på de konkurransemessige problemstillingene som prisparitetsklausuler reiser. På denne bakgrunn vil jeg derfor avvente en vurdering av eventuelle tiltak for å begrense bruken av prisparitetsklausuler i henhold til konkurranseloven § 14.