Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:448 (2018-2019) Innlevert: 23.11.2018 Sendt: 26.11.2018 Besvart: 04.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale
Marit Knutsdatter Strand (Sp): Trasévalget for E6 forbi Lillehammer er omstridt. Kommunestyret i Lillehammer har vedtatt en vestlig trase som har store konsekvenser for miljøet, mer enn en østlig trase. Landskapsvernområde for fugl og Lågendeltaet blir berørt, og matjord blir borte. Det er nå sendt lovlighetsklage på vedtaket i kommunestyret, med tanke på konsekvensene for området.Mener statsråden det er hensiktsmessig å gå inn i et lanskapsverneområde for å bygge en fire felts motorvei, når man har et alternativ i dagens trasé?
Jon Georg Dale: Ifølge Statens vegvesen har kommunestyret i Lillehammer vedteke at E6 i framtida skal gå i ny trasé på vestsida av Lågen. Vedtaket er gjort med bakgrunn i kommunedelplan utarbeidd i nært samarbeid med Lillehammer kommune og andre etater, mellom anna NVE og fylkesmannen i Oppland (som har forvaltningsansvaret for Lågendeltaet naturreservat). Så langt eg kjenner til er planvedtaket endeleg. Samferdselsdepartementet og andre fagdepartement vert berre kopla inn dersom det er fremja motsegner mot planen frå andre styresmakter, og desse ikkje er avklarte gjennom den lokale prosessen. I denne saka vart motsegner til planforslaget avklart gjennom mekling hos Fylkesmannen i Oppland før kommunestyret vedtok planen. Samferdselsdepartementet har som mål at nye motorvegar skal dimensjonerast for fartsgrense 110 km/t, og etter det eg kjenner til er det berre alternativet på vestsida som legg til rette for ei slik fartsgrense forbi Lillehammer. E6 forbi Lillehammer inngår i porteføljen til Nye Veier AS, og prosjektet er prioritert for snarleg gjennomføring, jf. Prop. 1 S (2018-2019), side 125.