Arne Nævra (SV): I svar til mitt skr. spørsmål til samferdselsministeren (besvart 27.11.18) om bedre muligheter for persontransport på Randsfjordbanen, henviser han til Jernbanedirektoratet som mener det ikke er tilstrekkelig kapasitet - så vidt vi forstår både med hensyn til sporkapasitet og togsett.
Vil statsråden be Direktoratet vurdere en pendel mellom Hønefoss (alternativt Vikersund) og Hokksund - for mating av trafikk på tog videre mot Drammen, gjennom kjøp av nytt togsett, før nye spor er tilgjengelige mellom Hokksund og Drammen?
Begrunnelse
På referert skriftlig spørsmål svarer statsråden: "Når det gjeld stortingsrepresentanten sitt konkrete spørsmål om togtilbodet mellom Drammen/Hokksund og Hønefoss, har Jernbanedirektoratet førebels konkludert med at det ikkje er tilstrekkeleg kapasitet mellom Drammen og Hokksund til å auke frekvensen med fleire tog på denne strekninga. Dette må og sjåast i lys av dei omfattande byggearbeida som skal gjennomførast på Drammen stasjon og strekningen Drammen-Gulskogen dei næraste åra. Persontrafikk mellom Hokksund og Hønefoss vil og krevja fleire togsett enn det som i dag er tilgjengeleg".
Dette svaret skapte stor lokal reaksjon, og mange tolket svaret som om ingen opprusting av togstasjoner på Randsfjordbanen og ingen satsing på toget kunne skje før etter Ringeriksbanen står ferdig - på slutten av 2020-tallet. Et positivt svar fra statsråden om en pendel kan utredes og togsett anskaffes for drift av banen mellom Hønefoss (eller Vikersund) og Hokksund, ville gitt sterke lokale initiativ insentiv for å fortsette arbeid for å utvikle denne banestrekningen.
Banen ligger der - men det enorme potensialet for tettstedutvikling, næringsutvikling og pendlerreiser blir ikke brukt!