Morten Stordalen (FrP): Gjennom bymiljøavtalene og byvekstavtalene bidrar staten med inntil 50 % av prosjektkostnadene for viktige fylkeskommunale kollektivtrafikkprosjekter. Arbeiderpartiet foreslår i sitt alternative statsbudsjett for 2019 å øke statens forpliktelse til inntil 70 % av prosjektkostnaden.
Hva legger Statsråden til grunn vil være merkostnaden for staten ved å øke forpliktelsen fra 50 % til 70 % av prosjektkostnaden?
Begrunnelse
I Stortingets debatt om Dokumentforslag 8:5 S (2018-2019) jamfør Innst. 46 S (2018-2019) 29. november, hevdet Arbeiderpartiets Ingalill Olsen følgende:
"Til statsråden har jeg lyst til å si: Arbeiderpartiet finansierer i vårt alternative budsjett våre forslag om 70 pst.-dekning. Vi er et styringsparti selv om vi ikke sitter i regjering nå. Vi foreslår aldri noe som vi ikke kan gjennomføre, og som ikke er finansiert. Og til orientering kan jeg si at vi satte av 700 mill. kr. i vårt alternative budsjett på dette feltet i 2018 og vi har satt av 500 mill. kr i 2019. Så statsråd: Snakk sant fra talerstolen. Bruk de korrekte tallene hvis noe skal kommenteres. Det er bare sånn vi kan ha tillit."